Det är fackförbunden Vårdförbundet, Kommunal och Saco som gör en gemensam anmälan om situationen på akuten.
– Det är överfullt. Det ligger folk precis överallt, säger Isabelle Yalcintas, skyddsombud för Kommunal på Sahlgrenskas akutmottagning.
Hon säger att grundproblemet är personalbrist, som leder till brist på vårdplatser, som leder till att patienter inte kan flyttas vidare från akuten till en avdelning. Istället blir de kvar på akuten, i visa fall så lång tid som några dygn. Att patienter får vänta mellan 12 och 24 timmar är inte ovanligt. Läget har förvärrats under hösten och nu har personalen mellan 10 och 25 patienter extra att ta hand om varje dag, utöver de 165 som passerar genom akuten i vanliga fall.
– Det är personer som behöver hjälp att gå på toaletten, och behöver mat och mediciner. Det är ju inte ett hotell, det är sjuka människor som behöver vård, det är ju därför de är kvar på sjukhuset. Det är en jättebörda för personalen, som gör så gott de kan, säger Isabelle Yalcintas.
Inte första gången
Det är inte första gången facket larmar om den här typen av problem. Anmälningar gjordes både 2016 och 2019.
Samtidigt riktade IVO, inspektionen för vård och omsorg, också kritik mot Sahlgrenska i veckan. Enligt IVO riskerar patienter allvarliga vårdskador på grund av platsbristen. Isabelle Yalcintas säger att platsbristen är ett symptom på ett annat problem - svårigheten att få tag på personal.
– Politikerna och cheferna pratar bara om att vi har vårdplatsbrist och jag försöker vända debatten. Vi har inte vårdplatsbrist, vi har personalbrist. Vi har för lite personal och för hög personalomsättning för att arbetsmiljön är för tuff och lönerna för låga. Det är det vi borde prata om, för det är inte så att det inte finns pengar att öppna vårdplatser om det hade funnits personal. Men de väljer ju att lämna oss, säger hon.