Skolskjutningen i Örebro
Säkerhetsexperten efter massmordet: ”Öppna skolan på väg bort”
Polis runt Komvux campus Risbergska dagen efter skolskjutningen på Risbergska skolan i Örebro där minst 11 personer miste sina liv.
Dagens ETC
Veckans massaker på Campus Risbergska i Örebro har väckt frågor om säkerheten på landets skolor. Urban Fröberg, officer som utbildar skolledare i krisledning, vill dock se mer än så och betonar vikten av förebyggande insatser.
– Nedskärningar i elevhälsan är helt fel väg att gå om vi vill upptäcka tidiga varningstecken.
Corinne Platten
Text
Larmbågar? Metalldetektorer? Kroppsvisitationer?
Vill du fortsätta läsa?
Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det
loggar du in här
.
JUST NU: Prova en vecka utan kostnad
Gör som över 24 000 andra – registrera ett konto på etc.se. Ingen bindningstid – avsluta när du vill.
POPULÄRT VAL: Läs hela vintern
Vill du läsa hela vintern till superpris? Prova 3 månader för 99 kronor. Ingen bindningstid.
Betala per år
Du kan spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.
Corinne Platten
Text
Relaterade artiklar
-
Här slutar spåren från misstänkte massmördaren – mystiskt fotoalbum på nätet
-
Ali Esbati: ”Inte säkert att polisen känner igen ideologiska motiv”
-
Fyra av sex skadade i Örebro är kända av moskén
-
Syrisk scoutkår i Örebro skakad av masskjutningen: ”Vårt motto är att alltid vara redo”
-
S: Regeringen har gjort en helomvändning om vapenlagarna
-
Skräcktimmarna på skolan: ”Vi staplade skolbänkar mot fönstren”
-
Risbergskas elever får inte riktat stöd
-
Polisen: ”Möttes av ett inferno”
-
Polisen söker fortfarande anhöriga
-
Fingrarna blir förlamade över tangentbordet – är det skolan där just mitt barn går?
Ämnen i artikeln
Kommentarer
Den här konversationen modereras enligt ETC:s communityregler. Läs reglerna innan du deltar i diskussionen. Tänk på att hålla god ton och visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Olämpliga inlägg kommer att tas bort och ETC förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.