Sabinas läppar förstördes – nu anmäler hon behandlaren
Bild: Privat
Dagens ETC
Sedan de nya reglerna infördes inom skönhetsbranschen för ett år sen har Inspektionen för vård och omsorg, Ivo, fått in över 1 700 anmälningar. 23-åriga Sabina är en av många som råkat ut för en oseriös behandlare och ska nu göra en anmälan.
I juli 2021 infördes en ny lag gällande estetiska ingrepp, både kirurgiska och injektionsbehandlingar. Sedan lagen infördes har antalet anmälningar om oseriösa kliniker och behandlare som inkommit till Ivo ökat drastiskt. Enligt SVT:s granskning har det på ett år inkommit 1 700 tips och anmälningar gällande verksamheter som sysslar med skönhetsingrepp till Ivo, och det har i sin tur lett till 243 tillsynsinsatser och 22 åtalsanmälningar.
En som råkat ut för en oseriös behandlare är Sabina, som i oktober 2020 skulle fylla sina läppar på en klinik som hon hade besökt tidigare. Denna gång bestämde sig behandlaren för att använda en ny teknik med ett annat material än det Sabina tidigare hade provat. Resultatet blev klumpiga och ojämna läppar.
– När jag konfronterade henne sa hon att det var mina läppar som var sneda redan från början, och att det var jag som hade bokat fel typ av fillers, säger hon.
Okunskap och uppgivenhet
Efteråt mådde hon dåligt över hur läpparna blivit och orkade inte försöka få upprättelse från behandlaren. Hon besökte tre olika tandläkare för att få hjälp med att ta bort fillern och det var först hos dem som hon förstod att hon inte var helt hjälplös i situationen.
– Nu har jag gått till en annan behandlare i sju månader för att få bort dessa fillers och alla jag har träffat har sagt till mig att anmäla till Ivo, säger Sabina.
Sabina fick nyligen reda på att den behandlaren som förstört hennes läppar inte alls var legitimerad sjuksköterska som hon utgett sig för att vara. Att Sabina inte gjorde en Ivo-anmälan då berodde dels på okunskap om hennes egna rättigheter, men även en sorts uppgivenhet.
– Jag anmälde inte, dels för att jag inte visste hur man gjorde och dels för att jag inte hade någon aning om att man kunde anmäla. Jag var så ledsen efter och hade inte ork. Det var som sagt först efter att tre tandläkare sagt ”Du måste anmäla detta” som jag gjorde det.
Tidigare oreglerad bransch
Daniel Lilja, avdelningschef på Ivo, menar att den kraftiga ökningen av anmälningar beror på den nya lagen och att skönhetsbranschen fortfarande är relativt ny.
– Det är en ganska ny bransch i utveckling som har varit relativt oreglerad innan. Det kommer nog ta ett tag innan det sätter sig där man kan skilja ut seriösa aktörer och oseriösa eller okunniga aktörer.
Han tror att det myndigheten kommer att behöva arbeta med att sprida information och kunskap men även följa tips och ärenden ordentligt.
– Det är ett långsiktigt arbete att både sprida kunskap till kunderna: hur känner man igen en seriös aktör och så vidare. Sen måste vi som tillsynsmyndighet följa utvecklingen och följa upp de tips och ärenden vi får.