Så säger Dadgostar – till ”bruksorten” och till de ”progressiva”
Bild: Montage: Henrik Montgomery/TT / Faksimiler från Vänsterpartiets hushållsutskick.
Dagens ETC
Vänsterpartiet vill locka väljare i bruksorten och behålla unga i storstäder. Nu kan Dagens ETC visa hur budskapen skiljer sig åt. När partiet intervjuar Nooshi Dadgostar finns två versioner märkta ”bruksorten” respektive ”unga/progressiva”.
På Vänsterledaren Nooshi Dadgostars skrivbord sitter en halsduk från Degerfors IF – trots att fotbollslaget hon håller på är IFK Göteborg. Den värmländska bruksorten är ett starkt fäste för partiet och nu har partiet en uttalad ambition att locka fler väljare på industri- och bruksorter runt om i landet, utan att tappa i storstäderna där man redan är starka.
Nu kan Dagens ETC berätta om ett konkret exempel på hur den planen ska förverkligas.
Några veckor före valet planerar Vänsterpartiet att skicka ut tidningar till hushållen för att berätta om sin politik. Vissa av sidorna i tidningen är lokala och görs av lokalavdelningarna, andra är gemensamma för hela landet. Till de senare hör en intervju med Nooshi Dadgostar som Dagens ETC tagit del av.
Dieselförbud försvann
I intervjun berättar Nooshi Dadgostar att partiet vill införa ett förbud mot att sälja nya fossildrivna fordon 2025. Men bara i den ena versionen av intervju, den som märkts med ”unga/progressiva”. I versionen märkt ”bruksort” är meningen borta.
Ett annat exempel på de skilda budskapen är Nooshi Dadgostar resonemang om konsekvenserna av nedskärningar och privatiseringar som hon menar skapat otrygghet.
– Jag tror att det här uppsvinget som högerextrem politik har haft beror mycket på just det. I ett starkt samhälle, där folk känner trygghet och framtidshopp, vågar man hjälpa och ta hand om andra människor, säger Nooshi Dadgostar i partitidningen.
Men tankarna om högerextremismen tycks Vänsterpartiet inte tro går hem i bruksorten. I den versionen säger hon istället:
– Jag tror att många har en känsla av att de inte räknas längre, att politikerna glömt bort dem. Men vi behöver hela Sverige, vi behöver levande industribygder och ett inhemskt jordbruk lika mycket som vi behöver våra storstäder.
”Rätt olika målgrupper”
Vänsterpartiets kommunikationschef Jenny Lindahl markerar distans till texterna och understryker att tidningarna köps in av distrikten från en kommunikationsbyrå, även om intervjun med Nooshi Dadgostar skrivits av en partiets pressekreterare i riksdagen. Samtidigt anser Jenny Lindahl att det är en naturlig sak att rikta sig till de två olika målgrupper som partiet beslutat om, det vill säga ”bruksortsväljare” och ”unga/progressiva”.
– Kulturellt har vi rätt olika målgrupper. Det finns en skepsis från bruksortsväljarna för vad man uppfattar som vänster, man uppfattar att det är ett sorts livsstilsval. Det är en bild vi måste bryta med, säger Jenny Lindahl.
Samtidigt menar hon att partiet strävar efter att hitta ett tilltal som fungerar i båda grupperna. Nyckeln menar hon ligger i att fokusera på det materiella, på konkreta politiska reformer.
– När det gäller praktiska förändringar vill man ungefär samma sak, men när det gäller värderingar och åsikter kan man hamna rätt olika, säger Jenny Lindahl.
Klimatfrågan framhålls mer i versionen för ”unga/progressiva”. Är man mindre oroade för klimatkrisen i bruksorten?
– Det tror jag inte. Men i bruksorten är man mer orolig för att konsekvenserna av klimatomställningen ska drabba en själv genom kostnader för energi och bilkörning. Om vi har en politik som ser till att de som idag känner sig hotade inte blir hotade kommer de i mycket större utsträckning vara med på tåget.
Är man mindre oroade för högerextremismen i bruksorten?
– Det kan jag inte svara på. Men intresset för antirasistiska frågor är högre i målgruppen bruksortsväljare än bland unga/progressiva.