Utanför Nikolaikyrkan har en grupp samlats för att delta i stadsvandringen ”Kön på stan”. Det är en kall höstdag och deltagarna är rejält påpälsade och redo för en timmes rundvandring. Vandringen är en del av Örebroveckan för mänskliga rättigheter och arrangörer är RFSL Örebro, ABF Örebro, Örebro läns museum och Örebro Rättighetscenter.
– Vi vill att deltagarna ska tänka kritiskt kring de normer och bilder som får synas i det offentliga rummet. Alla ser inte ut på samma sätt och den som inte följer normen är annorlunda, säger guiden Nadia Abdellah.
Gruppen sicksackar mellan butikerna inne i centrum och stannar till framför ett skyltfönster där de betraktar en bild på en kvinna som gör reklam för glasögon.
– Det här är ett typexempel på hur kvinnor ofta framställs på bilder. Munnen är halvöppen och hon har en sensuell blick. Det hon ska sälja, själva glasögonen, hamnar inte i fokus, säger Nadia Abdellah.
Men alla i gruppen håller inte med. Det diskuteras lite fram och tillbaka. En kvinna tycker att reklamen är smaklös, medan en kille i gruppen inte alls tycker att det är något konstigt med bilden.
– För mig är det bara en bild på en kvinna i glasögon, säger han.
”Kvinnan är ofta objektet”
Vid ett annat skyltfönster är det en stor bild på två barn, en pojke och en flicka. Pojken är upptagen med att leka och kollar inte in i kameran medan flickan ser rakt in i kameran och ler.
– Här ser vi att pojken är den aktiva medan flickan är den passiva. Kvinnan är ofta objektet medan mannen är den starka beskyddaren. Jag tycker även att man ser att fler unga flickor börjar sminka sig i allt lägre åldrar. En ålder när det egentligen ska handla om lek, säger Nadia Abdellah.
Deltagarna får också jämföra vad de manliga och kvinnliga skyltdockorna har på sig vid en affär med både dam- och herrkläder. De konstaterar att männen är klädda för vinter medan kvinnorna är lättklädda. En av dem som gick med på vandringen och som fick sig en tankeställare var Thiqa Ahmed från Örebro.
– Jag tänker inte så ofta på de här sakerna när jag går på stan, men när jag såg bilden på kvinnan som gjorde reklam för glasögonen blev det så att jag kollade mer på munnen än på glasögonen, säger hon.
Vill visa på allmänt mönster
Nadia Abdellah menar att alla påverkas av normer och det vi ser runt omkring oss, men att det är sättet vi förhåller oss till normerna som är det väsentliga.
– Det handlar om att vi ständigt måste föra en diskussion. Jag kommer på mig själv flera gånger när jag uttrycker mig klumpigt. Fördomar har vi alla, men det viktiga är hur vi förhåller oss till dem.
Vad butikerna säger om stadsvandringen och exemplen som visas upp vet inte arrangörerna, men tanken är inte att hänga ut en särskild butikskedja, utan att visa ett allmänt mönster.
– Det är inte så att vi vill peka ut någon eller göra dem till syndabockar, utan vi vill bara att fler ska inkluderas i det offentliga rummet, säger Nadia Abdellah.