På den populära Wästerläkarnas vårdcentral i Hagen har över 92 procent av patienterna ett positivt helhetsintryck. Det innebär att en stor majoritet av besökarna upplever att deras vårdbehov blir uppfyllt, att det är en bra atmosfär och att de skulle rekommendera vårdcentralen till andra. På andra vårdcentraler är situationen den omvända. Närhälsan i Majorna har minst antal nöjda patienter i hela staden – där var bara drygt hälften av besökarna nöjda efter ett läkarbesök. Även Närhälsans vårdcentraler i Angered och på Opaltorget har stora problem med att göra patienterna nöjda.
– Det är bra att det kommer ut till allmän kännedom. I Göteborg är det lätt att byta vårdcentral om man inte är nöjd. De vårdcentraler som får dåliga omdömen måste se om sitt hus för att inte förlora sina patienter, säger Johan Fält (M) som är ordförande i Göteborgs hälso- och sjukvårdsnämnd.
Chefen spelar stor roll
Nämnden ansvarar bland annat för att teckna och följa upp alla avtal med stadens vårdcentraler. Ann-Christine Andersson (S) är andra vice ordförande i samma nämnd och hon tror att patienternas nöjdhet ofta hänger ihop med vårdcentralernas arbetsledning.
– När jag var styrelseordförande för Carlanderska tittade jag på nöjdhet på alla vårdcentraler i regionen. Ibland kunde jag hitta en privat vårdcentral som var väldigt dålig och en inom samma koncern som var bland de bästa. Så jag drog slutsatsen att det hänger mycket på vilken arbetsledning de har på just den vårdcentralen. Jag har sett exempel på att allt plötsligt blivit bättre när man bytt chef på en offentlig vårdcentral, säger hon.
Även Johan Fält tror att personalen är viktig för att patienterna ska vara nöjda.
– Vårdcentralen på Styrsö brukar klara sig väldigt bra i mätningarna trots att de inte har de bästa förutsättningarna. Men de har bra personal som jobbat där länge, säger han.
SD efterlyser tillgänglighet
Sverigedemokraterna är oppositionsparti i regionfullmäktige och har två av de femton mandaten i nämnden. Ledamoten Håkan Lösnitz (SD) tycker att vårdcentralerna behöver förbättra sin tillgänglighet för att få nöjdare patienter. Han tror också att särskilt regionens vårdcentraler skulle vinna mycket på att förbättra sitt bemötande. Den senaste upplagan av den nationella patientenkäten visade att patienterna på privata vårdcentraler i Göteborg var mer nöjda än på regionens. Håkan Lösnitz (SD) tror att det är bemötandet som är skillnaden.
– De privata vårdcentralerna är mer serviceinriktade. Personalen tänker kunder i stället för patienter, och ibland får man känslan av att de jobbar på ett hotell och serverar sina gäster. Det ska Närhälsan naturligtvis ta efter. Man ska känna att det här är våra gäster och kanske prata med patienterna i väntrummet om de får vänta länge, säger han.
Vill se bättre uppföljning
Det ligger både i vårdcentralernas och regionpolitikernas intresse att patienterna ska vara nöjda med sina vårdcentraler. Politikernas sätt att upprätthålla kvaliteten på vårdcentralerna är att skriva ordentliga avtal och kontrollera att de följs. Ann-Christine Andersson (S) tycker att de tidigare har varit alldeles för dåliga på att kontrollera att vårdcentralerna sköter sig. Hon nämnder Angered care som skräckexempel. Trots att de hade anmärkningsvärt få nöjda patienter – inte ens hälften hade ett positivt helhetsintryck år 2015 – och skrev ut alldeles för höga doser antibiotika dröjde det flera år innan regionen bröt avtalet med vårdgivaren.
– Uppföljningen av vårdcentralerna fungerade uruselt förut. Om Angered care kunde slippa igenom systemet med alla de bristerna, då kände jag att vad som helst kunde gå igenom. Nu har vårt uppföljningsarbete äntligen börjat fungera bättre, säger hon.
Ska tas med en nypa salt
Men även om den nationella patientenkäten visar att det finns stora skillnader i nöjdhet mellan vårdcentralerna tycker alla politiker som ETC Göteborg pratat med att man ska ta undersökningen med en nypa salt. Ann-Christine Andersson tror inte nödvändigtvis att vårdcentralerna med högst andel nöjda patienter är de som ger sina patienter den bästa vården.
– Vissa vårdcentraler är populära trots att de inte ger en bra vård. Enskilda patienter kan bedöma om personalen är trevlig och lyssnar på en, om man får en läkartid och om personalen återkopplar när man har kontaktat dem. Men det säger inte så mycket om vilken behandling du fått, säger hon.
Fick antibiotika direkt
Hon tar som exempel när en bekant fick urinvägsinfektion och vände sig till en vårdcentral för att få medicin.
– Vårdcentralen var tvungna att vara försiktiga med att skriva ut antibiotika. Därför bad de henne att avvakta en dag och återkomma om det inte gick över av sig själv. Då sökte hon sig i stället till en läkare på nätet och fick ett recept direkt. Man blir såklart nöjd när man snabbt får komma till en läkare och få utskrivet läkemedel, men det är svårt för patienterna att värdera om de fått rätt vård, säger hon.