– Definitivt en ovanligt bra fredag. Det vi kan säga är att det är väldigt troligt att den relativt låga trafiken i någon utsträckning har påverkat, men vi kan inte säga hur stor andel som beror på den minskade trafiken och hur stor del som är vädret, sa Erik Svensson, miljöutredare på Göteborgs stads miljöförvaltning till ETC Göteborg då.
Vanligtvis brukar det synas höga toppar i resultaten, som går att koppla till rusningstrafiken. De uteblev. Även om resultaten påverkas av fler faktorer, inte minst väder, så ger de en hint om hur luften skulle kunna må om Göteborg tömdes på bilar.
Gasprojektet som blev het potatis
Gobigas var tänkt att bli Göteborg energis storsatsning på biogas – med en nybyggd anläggning, ny teknik och stora statliga bidrag skulle satsningen hjälpa staden i omställningen från fossilt bränsle. De 222 miljoner som 2009 betalades ut från Energimyndigheten beskrevs som det största forsknings- och utvecklingsbidraget sedan Sverige gick med i EU. 2012 slog Göteborg energi in på en ny väg, och började sälja av anläggningar för biogas. Först anläggningar utanför kommunen, men i år kom också beskedet att Gobigas (som står på högst Göteborgsk mark vid Älvsborgsbrons fäste på Hisingen) också är till salu. Energimyndigheten var långt ifrån glada – det kan bli så att Göteborg energi tvingas betala tillbaka pengarna till myndigheten, men i december 2017 var beslutet ännu inte fattat.
Framåt för elfordon
Det är en bit kvar, men det pågår många projekt runt om i staden med målet att ta fram eldrivna fordon. Volvo har lovat att alla deras nya lanseringar efter 2019 ska ha någon typ av elmotor under huven, och elbilar är helt klart på gång att ta mer plats i stadsutrymmet. Dock krävs det fortfarande bättre tillgång till laddstolpar.
– Laddinfrastrukturen har på allvar börjat byggas ut nu. Mer måste göras, men utveckligen går åt rätt håll. Omställningen till elbilar kommer inte gå över en natt, men vi har kommit till något sorts genombrott nu, säger kommunalråd Ann-Sofie Hermansson om utvecklingen.
Ett annat tecken är att regeringen under en period om fem år skjuter till en miljard kronor under fem år till en forskningshubb som ska arbeta med just elfordon – placeringen: Göteborg. Också på vattnet händer det grejer. Sjöfartens utsläpp är stora. I Västra Götalandsregionen står sjöfarten exempelvis för 1 procent av all kollektivtrafik, men för cirka 14 procent av kollektivtrafikens koldioxidutsläpp. Älvsnabbaren-båtarna är redo att drivas på el, men än så länge håller oprövad teknik tillbaka eldriften. Västtrafik meddelade dock I oktober att de ska sjösätta en eldriven färja mellan Stenpiren och Lindholmen lagom till tidtabellsskifet ti december 2018.
Sopavtalet sades upp
Reno Norden är ett företag som haft ett tufft år. I Stockholm var det sopstrejk, och avtalet med tre kommuner i Göteborgsregionen (Lerum, Partille och Härryda) sades upp i förtid på Reno Nordens begäran. Kommunerna har begärt 6,6 miljoner i ersättning – och kommunalt ägda Renova tar över.
40 år sedan skredet
I slutet av november var det 40 år sedan katastrofen i Tuve inträffade, ett jordskred där 9 människor dog och som ledde till att ett bostadsområde förstördes. Annelie Hammars liv räddades den dagen av en för henne okänd person – fram till ETC Göteborgs artikel om händelsen, då hon fick svaret på gåtan: Leif Nordhs (som ETC Göteborg intervjuade) mamma räddade några flickor den dagen.
Korallernas fristad
I världshaven är korallerna starkt hotade – men på Sjöfartsmuseets akvarium växer de för fullt. Där planeras nu ett av världens största korallakvarier, tillika en genbank som ska bevara koraller för framtiden.
– Tropiska korallrev utgör bara en liten procent av havets totala yta, men de innehåller kanske 25 procent av den biologiska mångfalden i havet, säger Björn Källström på Sjöfartsmuseet.