– Det vanligaste är att det händer om man har accepterat sparade cookies, om jag till exempel har surfat och tittat på skor på sådana sidor sparas informationen kopplad till mig som individ.
Det går att stänga av möjligheten för hemsidor att spara cookies, men det kan påverka hur andra sidor fungerar.
– Till exempel kommer sidor du är inloggad på att glömma bort dig, så du måste hela tiden logga in igen. Cookies är inte nödvändigtvis dåliga per definition, men frågan är hur de används. Det går också att blockera en sida i taget, men det blir väldigt omständigt.
Använder nyckelord
Någonting som många tycker är obehagligt när det gäller riktad reklam är det som händer när man skickar ett mejl via exempelvis Googles tjänst Gmail. Fredrik Wass säger att annonsörer kan plocka ut nyckelord från mejlkorrespondens och använda dem för att rikta sin reklam mot dig.
– Google själva skulle säga att det inte finns någon anledning att oroa sig, att tjänsten är automatiserad och att mejlen inte övervakas manuellt. Och samtidigt använder vi som mejlar med Gmail en extern mejlleverantör och litar på att Google ska ta hand om våra mejl. Google tar betalt i annonser, så vi får lita på att de ger information om oss till annonsörer, men inte all information.
Egentligen tror Wass att användares integritet och privata information är tryggare hos de stora aktörerna än i mindre forum.
– Privata meddelanden på ett litet svenskt diskussionsforum är kanske mer lätthackade än meddelanden i Facebook och Google, även om vi vet att de senare har samarbetat med amerikanska myndigheter. I de plattformarna tror jag också att vi är mer medvetna om vilken information vi lämnar ut.
”Otroligt raffinerade uppgifter”
Även information som lämnats ut direkt till plattformar används i reklam, berättar Fredrik Wass.
– Facebook har till exempel otroligt raffinerade uppgifter om sina användare på grund av all information som användarna uppger. Män och kvinnor i olika åldrar får ofta olika reklam på Facebook, det kan kännas lite läskigt, men samtidigt betyder det att man slipper erbjudanden man absolut inte är intresserad av.
– Det går att jämföra med annonser i papperstidningar – en vanlig nyhetstidning har en väldig blandning av breda annonser jämfört med en branschtidning, som kan vara lite mer specifik. På så sätt kan avgränsningen vara en styrka, och det är ju just genom annonser som pengarna ska komma in.