Spårning, övervakning, informationskontroll.
Dygnet runt.
Minutiös kontroll ned till minsta stegräknare.
Du är produkten
Detta är Googles, Facebooks och flera av de andra it-bolagens egentliga affärsmodell.
Produkten de tjänar pengar på är dig och mig, den samlade informationen de har om oss. Och sättet de genererar den på är genom ständigt ökat engagemang i deras egna kanaler, främst genom ilska, hat och lögner. Övervakningen nästlar sig in på alla sajter som använder en gilla-knapp, som länkar till en Youtube-video, som använder Googles verktyg för besöksstatistik, och så vidare. Så även hos ETC-företagen, inklusive Dagens ETC.
Ingen ska spåras
Det här vill ETC inte vara en del av. Tvärtom vill vi bekämpa den här utvecklingen. Det gör vi genom att nu inleda ett stort arbete för att rensa alla våra egna tjänster och sajter från Googles och Facebooks övervakning och spårning.
Därefter är målet att helt bli av med all annan spårning som idag sker genom annonspartners, mejltjänster, sökverktyg – bort med alla cookies.
Parallellt kommer vi satsa på att lyfta fram alternativen, för att visa att det går att stå utanför it-jättarnas övervakningskapitalism i praktiken.
För att visa att det går att diskutera digitalt med varandra utan att utrymme ges åt hat och hot.
För att visa att vi kan ha videomöten utan övervakning.
För att visa att det går att ha annonser utan kränkande spårning.
För att visa att en integritetspolicy inte behöver gömmas i oändliga och orimliga villkor.
Konkret handling
I Sverige är det fortfarande besynnerligt tyst om techjättarnas dominans, medan ett yrvaket politiskt uppvaknande kring frågan långsamt sker i flera andra länder.
Motståndet mot övervakningen och de kommersiella intressena har samtidigt alltid funnits bland gräsrötterna på internet – den utspridda rörelse som hållit fast vid idén om ett demokratiskt internet, öppen källkod, transparens och integritet. Det är i denna rörelse ETC hör hemma.
För att bryta den här utvecklingen krävs aktivt motstånd. Opinionsbildning, politiska reformer, men också konkret handling.
Därför tar ETC på allvar upp kampen mot techjättarna och ansluter till den gräsrotsrörelse som alltid funnits och som gjort motstånd mot övervakningen och monopoliseringen av internet.
Till att börja med genom att agera i praktiken och stänga av all spårning mellan www.etc.se och Facebook och Google som följer med per automatik när man använder deras verktyg. Fullt ut kommer det att bli verklighet när vi lanserar vår nya sajt.
Tillsammans med alla som stödjer ETC kommer vi sedan satsa på att ta fram alternativen. Redan nästa vecka inviger vi vår nybyggda serverhall som drivs av solceller. Därefter kommer vi presentera en mobiltelefon som är garanterat fri från Googles och Apples övervakning.
Därför är det rätt att göra motstånd mot techjättarna
Övervakningen
Du kanske tror att marknaden för din persondata bara handlar om riktad reklam, att din googling på magont bara ger dig lite fler annonser för värktabletter i flödet. Så enkelt är det inte längre.
Ett exempel på hur långt övervakningen numera tränger in i samhället är Amazons, Apples, Microsofts och Googles satsningar på att etablera sig inom vårdsektorn.
Tack vare sin enorma datorkraft har de under pandemin hjälpt till i forskningen och smittspårningen av coronaviruset. I utbyte har de fått tillgång till enorma mängder läkarjournaler och sjukvårdsstatistik. Data som tidigare varit otillgänglig men som i och med pandemilagarna öppnats upp i flertalet länder.
Vad bolagen kommer att göra med all den datan när pandemin är över är ingen som vet eller riktigt har kontroll över. Att ett företag som Kry skulle vara intresserat av att betala för sådan data är ingen hemlighet. Då gäller det inte annonser längre, utan kommersiellt driven vård som vet exakt vilka människor som är lönsamma på förhand.
Lögnerna och hatet
Utöver övervakningen har Google och Facebook skaffat sig betydande makt över vilken information som når människor. Internet, som många hoppades skulle leda till en demokratisering av kunskap, går mot en allt mer ojämlik konstruktion där några privata bolag blivit gatekeepers för merparten av informationen som sprids.
Techjättarna vet allt om dig medan du får information filtrerad genom deras algoritmer.
Algoritmer konstruerade enligt ett kommersiellt belöningssystem som i sociala medier premierar polarisering och konflikter för att öka engagemang – oavsett om det är ilska baserat på lögner.
Vilken information som dyker upp på Google beror på vem du är och vilka sajter du besökt tidigare.
En ohelig allians har därigenom bildats mellan sociala medier-plattformarna och kapitalstarka aktörer som vill sprida budskap som gör människor arga. I Cambridge Analytica-skandalen avlöjades att kraften i den dynamiken sannolikt påverkade utgången i såväl Brexit-omröstningen som USA-valet 2016.
Det här är bevisligen ett reellt hot mot demokratin.
Den politiska makten
Techjättarna använder den här maktpositionen för att främja sig själva. Google och Amazon hjälpte gladeligen oljeindustrin att hitta nya fyndigheter ända tills samarbetet blev allmänt känt och kritiken blev för stor.
Upprepade gånger har bolagen avslöjats med att censurera budskap och aktörer för att de varit i konflikt med deras affärsintressen. Tack vare den massiva kontrollen över både informationsspridning och människors beteendemönster är Google och Facebook en våt dröm för auktoritära regimer. Facebook har gått in med stora infrastruktursatsningar i afrikanska länder för att befästa sin monopolställning, samtidigt som de anklagats för att censurera regimkritiska grupper. Google har haft långtgående samarbeten med kinesiska staten för att utveckla artificiell intelligens, samtidigt som tekniken använts för att identifiera dissidenter.
För att dra några exempel ur hatten av vad som blivit allmänt känt.
Skatteflykten
I Sverige har Google och Facebook lagt beslag på en stor del av annonsmarknaden, vilket drabbat tidskrifter och dagspress hårt. Intäkter i miljardklassen har försvunnit från nyhetsmedierna, samtidigt som Google och Facebook åkt snålskjuts på spridningen av nyhetsartiklar via deras plattformar.
Vinsterna har bolagen sedan enligt konstens alla regler slussat ut från Sverige och alla andra länder de är verksamma i och placerat i skatteparadis för att undvika skatt.
2019 betalade Google 24 miljoner kronor i skatt i Sverige, samtidigt som de beräknas ha dragit in tio miljarder på annonser. Det motsvarar två promille i skatt.