ETC Göteborg ringde runt till nio oberoende cykelverkstäder i stan för att kolla om de kunde åta sig att laga ett krånglande elsystem på en elcykel.
– Fem svarade nej rakt av.
– En svarade att de enbart lagade cyklar de själva sålt.
– Tre svarade nja – beroende på vilken prisklass cykeln tillhörde. En cykel som definierades som billig, som alltså kostat 10 000 kronor eller mindre i inköpspris, var de tveksamma till att åta sig.
Felsökning problematisk
Förklaringen som gavs var att billigare elsystem kan vara svåra att felsöka. Börjar man meka för att hitta ett fel kan lätt något annat störas ut, och det kan dessutom vara svårt att få tag i reservdelar om märket är okänt.
– Det krävs helt andra färdigheter för att laga en elcykel jämfört med en vanlig cykel.
Det säger Olof som jobbar med elcyklar och dessutom är aktiv som volontär på cykelköket i Masthugget.
– Kablar kan ligga oskyddat, vatten kommer in där det inte ska till exempel i batterikontakter. Jag har svårt att tänka mig att små cykelreparatörer klarar att laga elcyklar. Större butiker eller kedjor brukar kunna fixa det, säger han.
Svårt få tag i reservdelar
Bilden bekräftas av Björn Åslund, chefredaktör för tidningen Allt om elcyklar.
– Har du köpt en billig elcykel från en udda tillverkare kan det vara svårt att få tag i reservdelar, säger han.
Hans råd är att köpa en elcykel som är av ett etablerat märke av en etablerad cykelhandlare eller kedja om man vill vara säker på att kunna få den lagad.
Liknande råd ger Joakim Stenberg, vd för Cykelbranschen som organiserar svenska cykelfabrikanter och -grossister.
– De stora kedjorna som säljer elcyklar skickar sin personal på utbildningar som ofta anordnas av de stora leverantörerna av elcykelsystem, så där bör det finnas kunskap om hur man lagar en elcykel, säger han.
Han är däremot inte så förvånad över att flera cykelverkstäder var tveksamma till att ta sig an billigare modeller.
– Elsystemen på de billigare cyklarna kan vara knepiga, jag förstår om man inte vågar ge sig på det, säger han.
Batterier slitvaran
Den stora slitvaran på en elcykel är batteriet. Olof på cykelköket i Masthugget hyser farhågor även i det avseendet.
– Till äldre elcyklar som är kanske tio år gamla kan det vara svårt att få tag på batterier idag. Och tittar vi tio år framåt har vi samma problematik; de cyklar som tillverkas idag kommer man troligtvis inte kunna hitta några passande batterier till då.
Generellt sett tål dagens elcykelbatterier någonstans omkring 600–1 000 laddcykler innan ungefär hälften av kapaciteten är borta. Då får man antingen vänja sig vid att enbart kunna cykla kortare sträckor innan man behöver ladda, eller köpa ett nytt batteri.
Kostar cirka 6 000 kronor
Att köpa ett nytt ersättningsbatteri från något av de stora märkena kostar i runda slängar 6 000 kronor.
– Ett billigare håller inte lika länge. Sen ska man givetvis vårda batteriet och inte låta det ligga utan laddning för lång tid, säger Björn Åslund.
Enligt Björn Åslund finns det än så länge ingen standardisering, utan alla batteritillverkare har sina egna kontakter och fästen. Han tror däremot inte att det kommer att vara något större problem att få tag i batterier även några år framåt i tiden.
– Hos de etablerade tillverkarna har det inte varit några problem att hitta ersättningsbatterier, det ligger i deras eget intresse att kunna tillhandahålla det, säger han.
Shimano är en av de större tillverkarna av batterier till elcyklar.
– Vi garanterar att minst sextio procent av den ursprungliga kapaciteten är kvar efter tusen laddcykler alternativt efter två år, säger Alexander Afverberg som arbetar med teknisk support på Shimano Nordic Cycle.
Fler elcyklar i framtiden
Han tror att vi kommer att se fler elcyklar i framtiden, att de blir mer slimmade och att batterierna därmed också kommer att bli mer slimmade. Men om det kommer att bli svårt att få tag på ersättningsbatterier vet han inte.
– Jag har ingen aning egentligen, det är svårt att sia om framtiden. Men vi tillverkar fortfarande batterier till vårt elsystem som vi haft i tre år, vi har valt att hålla kvar dem och de är inte utgående på något vis. Det finns ju en vinst i att behålla de modeller som vi sålt mycket av.
Hållbarheten på en elcykel och dess batteri är alltså inte helt enkel att beräkna. Olof på cykelköket i Masthugget arbetar i och för sig med att bygga elcyklar, men framhåller ändå den traditionella cykelns fördelar.
– Vi har fått in cyklar från 1930-talet till cykelköket som vi fixat till, och de funkar perfekt. Det kommer ju aldrig att hända med elcyklar, att de som tillverkas idag håller om hundra år. Det finns inget planerat åldrande vad gäller elcyklar, och det tycker jag är ett problem. Jag tror det kommer att bli jäkligt många elcyklar som helt enkelt slängs, och ur miljösynpunkt är det inte alls bra.