BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
– När folk reser vill de koppla av. De vill inte vara medvetna om den där tråkiga bilden, säger Katarina Emilsson, en av de engagerade i Schyst resande i Norrköping.
Men det behöver inte vara så. Och du behöver inte sluta resa för att undvika att bidra till kriminalitet och miljöförstöring. Du behöver bara tänka efter och följa några enkla råd. Och det är just dessa råd som nätverket Schyst resande vill sprida. De vill få turister att tänka efter före.
– En kan egentligen ta vilket resmål som helst och hitta ett dåligt och ett schyst resalternativ. Till exempel Rom. Du kan ta in på en stor hotellkedja vars vinst kanske inte stannar i landet och som köper sin mat från utlandet, eller så kan du ta in på ett litet familjeägt hotell som serverar närproducerad mat, säger Eva Lundgren Stenbom.
Stora resebolagen
Både Katarina Emilsson, Anna Hansson, Henok Debessai och Eva Lundgren Stenbom är dock överens om att de som i första hand behöver påverkas är de stora resebolagen. Det är de som ska arbeta för schystare resor och se till att turisterna faktiskt kan koppla av på en avlägsen strand med gott samvete.
– Ja, för vi kan inte vänta på att varje individ ska bli medveten om hur deras resande påverkar. Där måste branschen gå före, säger Eva Lundgren Stenbom.
Nätverket Schyst resande finns inte bara i Norrköping utan är ett nationellt nätverk i ett samarbete mellan Union to union, Fair action, Hotell- och restaurangfacket, IOGT-NTO-rörelsen, Svenska kyrkan, Svenska kyrkans unga och Unionen.
– Vi lyfter frågor om hållbar turism genom informationsmaterial, utbildningar, rapporter och seminarier och så utbildar vi ambassadörer som föreläser på skolor, företag och organisationer, berättar Eva Lundgren Stenbom.
I det digra utbudet av material som nätverket har tagit fram återfinns till exempel rapporter om resejournalistik, hur barn bör respekteras på turistmål och om alkohol och turism.
– Förändringarna behövs på flera plan eftersom turismen är kopplad till det mesta i ett samhälle. Det är också därför det behövs mer information om hur du kan resa hållbart. Tillsammans utgör turisterna och konsumenterna på ett resmål en stor kraft som kan starta en verklig positiv förändring, säger Henok Debessai.