– Det här innebär bland annat att vi kan få en mer enhetlig syn på lärande. Men en samlad organisation innebär inte automatiskt goda förutsättningar utan det hänger på vad vi fyller den med, säger Bengt Randén.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
Han är förskolelärare i grunden och kommer senast från tjänsten som utbildningschef på Göteborgsregionens kommunalförbund. Sedan i måndags jobbar han med den nya förvaltningen men det dröjer fortfarande fem månader tills han får ansvar över grundskolorna. Under våren kommer han att besöka skolor, rektorer och utbildningschefer för att se vad som fungerar bra och vad som behöver utvecklas.
– Jag har fått förmånen att bygga någonting nytt från början tillsammans med alla kompetenta medarbetare. Men det är också viktigt att få en överblick över var vi ligger i nuläget, och det finns många exempel på saker som vi gör bra, säger han.
Många som längtat
Allianspartierna i Göteborg har länge drivit frågan om att ansvaret för skolan borde lyftas från stadsdelsnivå till en gemensam förvaltning. Lärarförbundet har också önskat sig en liknande omorganisation eftersom de menar att stadsdelarna gjort på olika sätt, vilket inte gynnat likvärdigheten för barnen och lärarna. Därför var det många som jublade när kommun tog beslutet för ett drygt år sedan.
– Vi har en bra grund att utgå ifrån eftersom både chefer och medarbetare har längtat efter den här omorganisationen, samtidigt som det finns ett brett politiskt stöd för den, säger Bengt Randén.
En av förhoppningarna med organisationen är att den på sikt ska kunna bidra till att alla skolelever i Göteborg får en likvärdig skolgång. Bara var tredje niondeklassare som slutade Bergsjöskolan och Sjumilaskolan i våras var behöriga till gymnasiet, men på Kärralundskolan i Torp och Nygårdsskolan i Askim hade samtliga elever tillräckliga betyg för att börja gymnasiet. De stora skillnaderna mellan elevgruppernas kunskapsnivåer fick till och med Skolverket att reagera och Bengt Randén vill se över resursfördelningen framöver.
– Då menar jag inte bara fördelningen av ekonomiska medel utan också lärarnas möjligheter till kompetensutveckling. Nyckeln till goda resultat är duktiga lärare och rektorer och de är särskilt viktiga i de områden där eleverna har det tuffast, säger Bengt Randén.
Ojämlikheten mellan stadsdelarna är ingenting som skolorna själva kan avskaffa utan Bengt Randén tror att man kommer behöva samarbeta ännu mer med socialtjänsten, polisen och föreningslivet – precis som skolorna redan gör i många stadsdelar. Han vill också att den nya grundskoleförvaltningen ska samarbeta med människorna som planerar staden.
– Ojämlikheten är också en stadsplaneringsfråga. Om vi bygger en blandad stad får vi också en bra mix av elever med olika erfarenheter och förutsättningar, säger han.
Lärarbrist oroar
En annan framtida utmaning är att se till att det finns tillräckligt många behöriga lärare och rektorer i skolorna. Lärarförbundet har larmat om att det kommer saknas 65 000 lärare redan år 2025 och det är skolor i socialt utsatta områden som har svårast att locka till sig kompetent arbetskraft.
– Det gör mig bekymrad och oroad. Framtidens kompetensförsörjning kommer vara en av de viktigaste frågorna för den nya organisationen och där måste vi få till ett bra samarbete med både facket och universitetet, annars kommer vi inte att klara det.
Det finns också många behöriga lärare som har valt andra karriärvägar på grund av arbetsbelastningen inom skolan. Lärarna klagar på de administrativa uppgifterna ökar och att de får allt mindre tid med eleverna. Bengt Randén tror att det är dags att se över hur man kan avlasta klasslärarna.
– Vi kommer bland annat att se över rollfördelningen och se om andra yrkesgrupper kan sköta mer av administrationen så att lärarna kan fokusera på eleverna.
Den nya organisationen sjösätts den första juli och lagom till höstterminen kommer medarbetarna att flytta in i det nybyggda höghuset i Gamlestan. Bengt Randén har stora förhoppningar.
– Jag hoppas att den här nya organisationen kommer förstärka bilden av Göteborg som en progressiv skolutvecklingskommun där nyutexaminerade lärare kommer vilja jobba. Det är en otrolig förmån att få vara en del av hela den här förändringen och jag är både taggad och ödmjuk inför uppgiften, säger han.