I höstas visade en sammanställning som P4 Göteborg gjorde att tolv procent av grundskoleeleverna där missade mer än två heldagar varje månad, och att fem procent uteblev över en vecka i månaden.
För att minska den ogiltiga frånvaron inrättade Angered i höstas nya närvaroteam som skulle motivera eleverna att vara i skolan.
– Vi såg att vi hade en bekymmersamt hög frånvaro. Eleverna var på skolan men de gick inte på lektionerna så vi sökte pengar för att satsa på närvaroteam. Tanken var att de inte skulle arbeta med elevernas kunskapsbehov utan med hela elevens behov, säger Lena Bilén som är verksamhetsutvecklare för förskolorna och grundskolorna i Angered.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
Hjälpt över 200 elever
Närvaroteamen var på plats i alla mellan- och högstadieskolor i januari och består av en fritidsledare, en lärare och en socionom. Deras uppgift är att finnas till för eleverna och kartlägga varför de inte är i skolan. Lena Bilén säger att de ser en positiv trend, särskilt för de elever med högst frånvaro.
– Teamen har jobbat med över 200 elever och majoriteten har fått en högre närvaro. Sedan har ju självklart inte frånvarostatistiken bara dykt utan det här är en trög process. Eleverna måste bryta sina mönster och skaffa helt nya sätt att ta sig an sin tillvaro, säger hon.
En Angeredsskola som länge jobbat aktivt med att stoppa skolket är Bergums skola. De har över 600 elever från förskoleklass till högstadiet men försöker att alltid ha koll på var alla elever befinner sig.
– Vi vill att våra elever ska känna sig saknade när de inte är i skolan. Därför jobbar våra skolvärdar och vårt skolhälsoteam med att ta reda på hur läget är med de elever som är frånvarande, säger rektorn George Schedin.
De har inte skapat några särskilda närvaroteam utan har arbetat med sina befintliga resurser. George Schedin säger att det är ovanligt att elever i de lägre årskurserna men på högstadiet blir det betydligt vanligare.
– Därför försöker vi se till att övergången mellan mellanstadiet och högstadiet ska bli så bra som möjligt för eleverna. Många har svårt med den nya strukturen med ämneslärare och att man inte längre har ett hemklassrum och en egen bänk. Vi försöker göra att även högstadiet känns bekant och tryggt för eleverna, säger -George Schedin.
Nyanlända har hög frånvaro
Hjällboskolan är en av skolorna som sedan i höstas deltagit i den nya satsningen med närvaroteam. På skolan har gruppen jobbat särskilt riktat mot nyanlända elever.
– Det är där vi haft störst problem med frånvaro och närvaroteamen har gjort en stor insats, säger Malin Orwén som är tillförordnad rektor på skolan.
Hon berättar att närvaroteamet diskuterar frånvaron med eleven för att förstå vad den beror på. De försöker skapa en bild av problemen för varje enskild person – är problemet att ta sig upp på morgonen eller att orka stanna hela eftermiddagen? Sedan är närvaroteamets uppgift att följa upp samtalen och peppa eleven att komma till skolan. De har också kontakt med personens familj eller familjehem. Malin Orwén kan se resultat av närvaroteamens arbete.
– Vi ser att de elever som haft samtal är mer i skolan nu än tidigare, säger hon.
Arbetet med närvaroteamen kommer att fortsätta nästa läsår och då hoppas verksamhetsutvecklaren Lena Bilén att frånvaron ska sjunka ytterligare.
– Till hösten kan vi jobba med eleverna redan när de börjar i augusti och då hinner vi bryta negativa mönster tidigt, säger hon.