Hoppa till innehållet

Inrikes

Så säljs Sverigebilden med vapen

Jas 39 Gripen på flygtur över Sverige.
Jas 39 Gripen på flygtur över Sverige. Bild: Bild: Magnus Hjalmarson Neideman/SvD/TT

Dagens ETC

På hemmaplan deklarerar regeringen en feministisk utrikespolitik. Samtidigt säljs vapen till Saudiarabien och Filippinerna. Export handlar inte bara om pengar, visar ny forskning. Den handlar om utrikespolitik och om att sälja in varumärket Sverige.

Trots snart fyra år med vad regeringen beskriver som en feministisk utrikespolitik går vapenexporten på högvarv. Och trots att reglerna för handeln skärptes i våras fortsätter Sverige att sälja krigsmateriel till länder som Saudiarabien, Förenade arabemiraten och Filippinerna.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här .

JUST NU: Prova en vecka utan kostnad

Från

Gör som över 24 000 andra – registrera ett konto på etc.se. Ingen bindningstid – avsluta när du vill.

POPULÄRT VAL: Läs hela hösten

Från
99 kr för 3 mån
Beställ här

Vill du läsa hela hösten till superpris? Prova 3 månader för 99 kronor. Ingen bindningstid.


Betala per år

Från

Du kan spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser