Hon har nu skrivit en avhandling vid Göteborgs Universitet om hur vi upplever film när vi tittar i våra smartphones.
– Utvecklingen av smartphones har förbättrats mycket under kort tid. Skärmarna och ljudet blir bättre och bättre, och det blir allt vanligare att titta på film i smarta telefoner idag. Därför blev jag intresserad av hur filmupplevelsen påverkas.
Undersökt upplevelsen
Med hjälp av medieteoretiska och beteendevetenskapliga metoder har hon undersökt interaktiv filmupplevelse, filmkonsumtion och deltagande samt filmtittande i miljöer som ursprungligen inte är till för det. I experimentet deltog 37 personer som tillhör millenniegenerationen, alltså personer födda från tidigt 1980-tal till slutet av 1990-talet.
– Jag ansåg att det var viktigt att undersöka just den målgrupp som är van vid att använda smartphones i vardagen, och för dem kan faktiskt filmtittandet bli lika bekvämt och trevligt i mobila skärmar som på en stor skärm.
Minskad närvarokänsla
Experimentet gjordes i ett labb där deltagarna fick titta på ett tre minuter långt klipp ur filmen The Walk. Först på en stor skärm i ett biografliknande utrymme utan störningsmoment, sedan på en liten skärm med vissa yttre störningsmoment. Under tiden mätte Kata Szita deltagarnas uppmärksamhet, narrativ förståelse och närvarokänsla.
– När deltagarna tittade på en liten skärm i en miljö som inte var avsedd för filmtittande så tittade de upp från skärmen betydligt mer än när de såg på en stor skärm. Dessutom minskade faktiskt deras känsla av närvaro och empati för filmens karaktärer, säger Kata Szita.
Det kunde hon mäta med hjälp av bland annat ögonrörelser och handsvett. Dock menar hon att filmtittandet i mobilen snarare är en vanesak än ett sämre alternativ.
– Själva filmupplevelsen kan som sagt bli lika trevlig oavsett storlek på skärm. När vi tittar på väldigt stora skärmar, som i en biosalong, behöver vi faktiskt röra på ögonen mer för att ta del av hela filmens miljö. När vi tittar på en mindre skärm kan vi ta del av allt som visas på skärmen utan att vi måste flytta blicken hela tiden. Så skillnader finns absolut, säger hon.
Blev du förvånad över resultatet?
– Både ja och nej. Det viktiga är att en första forskning nu har gjorts. Nästa steg blir kanske att göra liknande undersökningar ute i ”riktiga” miljöer och även med fler målgrupper. Vi är som sagt den första generationen som använder smarta telefoner och det gör forskningen väldigt intressant.
Enligt henne behöver också det snabbt förändrade medielandskapet ständigt forskas kring.
– Forskning behöver alltid förnyas och vårt användande av smartphones måste ständigt undersökas eftersom det på sikt förändrar vår inlärningsförmåga och vår kognitiva utveckling.