BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
Om en räknar med att andelen resor ökar när det blir gratis, så att driftkostnaderna blir 20 procent högre, skulle det krävas en skatteökning på 83 öre per intjänad hundralapp. Det innebär att den som tjänar 30 000 kronor skulle behöva betala 239 kronor mer i skatt varje månad. Jämfört med ett månadskort hos Östgötatrafiken som kostar 790 kronor, innebär nolltaxan alltså en vinst med 551 kronor. En person med högre inkomst, exempelvis 75 000, skulle tjäna 180 kronor om månadskortet betalades med skatten.
Experimentera med nolltaxa
Flera städer i Europa håller just nu på att experimentera med nolltaxa i deras kollektivtrafik. I Tallin, Estlands huvudstad, är det sedan 2013 gratis att åka kollektivt. I Paris har vissa dagar varit avgiftsbefriade för att försöka minska biltrafiken, då föroreningarna har varit ovanligt höga. Även tre svenska städer har bytt till en skattebaserad finansieringsmodell: Kiruna, Avesta och Hallstahammar.
Men i Östergötland är frågan nästan helt död. År 2012 flyttades ansvaret för kollektivtrafiken från kommunerna till Region Östergötland. Det innebär att det i dag är en landstingspolitisk fråga hur kollektivtrafiken finansieras. Men kommunerna kan fortsatt beställa nolltaxa inom sin egen kommun, även om det är en ovanlig lösning.
I november kunde ETC Norrköping rapportera om att de styrande politikerna i Region Östergötland vill gå åt andra hållet och minska den andel av kollektivtrafiken som finansieras via skattsedeln. I dagsläget finansieras 60 procent av resan med regionens egna pengar och 40 procent genom biljettpriserna. Men regionen långsiktiga plan är att det ska fördelas 50/50 i stället. Till ETC Norrköping sade då Östgötatrafikens kommunikationschef att höjda priser är en nödvändig del i att nå det målet.
– Det måste till en växelverkan mellan förändrat utbud, fler kunder och justerade priser om målet ska kunna nås.
En som är väldigt kritisk mot regionens planer på att höja den andel av kollektivtrafiken som betalas med biljetten är Franco Sincic, trafiklandstingsråd för Vänsterpartiet.
– Vi har drivit frågan om att ta bort avgifterna i kollektivtrafiken sedan valet. Det är helt fel väg att gå att öka avgifterna i stället. Det handlar om miljön och om rättvisan. Det är inte alla som har råd att åka kollektivt. Det handlar även om långsiktighet – vi måste konkurrera ut bilen och få fler att åka kollektivt i stället. Man kan inte tänka ett år i taget utan man måste se längre.
Sincic menar att de andra partierna i regionen inte alls har varit intresserade av att ens diskutera frågan om att ta bort avgifterna. Tvärtom menar han att både Miljöpartiet och Centern, som är med i regionsmajoriteten, motverkar både prissänkningar och kvalitetsförbättringar, och hänvisar till den debatt som har varit om nedlagda linjer på landsbygden, vilket ETC Norrköping rapporterade om i oktober.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
– Det blir inte fler som åker kollektivt om man lägger ner linjer och höjer priserna. Det är en matematik som är ganska enkel, säger han.
Mia Sköld är kommunalråd för Miljöpartiet och menar att även om hon gärna skulle se att priserna sjönk eller togs bort så ser hon flera problem med att införa nolltaxa.
– Vi måste också vara realistiska. Någon måste betala vad det kostar, antingen via skattsedeln, eller via avgifter, säger hon.
I stället menar Sköld att en mer realistisk mellanväg vore att låta exempelvis personer med funktionhinder vara berättigade till färdtjänst och att ungdomar skulle kunna åka gratis eller väldigt billigt.
Högsta chefen för kollektivtrafiken i Östergötland är Göran Gunnarsson (C), ordförande i trafik- och samhällsplaneringsnämnden i Region Östergötland. Han säger också nej till nolltaxa.
– I en sammantagen bedömning säger vi nej till gratis kollektivtrafik. Man kan laborera med priset beroende på vilka syften man vill uppnå. Helt avgiftsfri kollektivtrafik skulle ge fler resor– men framför allt skulle kollektivtrafiken öka på bekostnad av gång- och cykeltrafiken.
Gunnarsson menar att trafikanterna inte har priset som största anledning till vad som skulle få dem att välja kollektivt, enligt de marknadsundersökningar som kommunen gör. I stället är det tätare tidtabeller och komfort som resenärerna efterfrågar.
– I Östergötland har vi definierat som kollektivtrafikens huvuduppgift att öka sin marknadsandel gentemot bilen i det dagliga resandet, underförstått resande till arbete och studier, då är det de här andra åtgärderna som vi ser som viktiga att satsa på.