En tunnelbaneförbindelse mellan Hagsätra och Älvsjö, och därifrån till Fridhemsplan via Liljeholmen. Och en linje mellan Skarpnäck, Älta och Tyresö centrum. Dessutom en förbindelse mellan Hjulsta och Barkarby. Det, och mer därtill, skulle kunna byggas för de 31,1 miljarder som är den uppskattade prislappen på Förbifart Stockholm (enligt 2013 års prisnivå).
Beräkningarna är gjorda av Vänsterpartiet i Stockholm, via deras hemsida klimatpartiet.se. För att räkna ut kostnaderna har man utgått ifrån den förstudie som har gjorts inför den planerade tunnelbanan till Nacka, del av den så kallade Stockholmsförhandlingen. På så sätt har man kunnat ta fram en uppskattning på vad det skulle kosta att bygga de nämnda kollektivtrafikförbindelserna som partiet vill bygga i stället för förbifarten.
– Vi tror dessutom att Förbifart Stockholm kommer att bli betydligt dyrare än vad man säger i dagsläget. Det skulle kunna byggas mycket kollektivtrafik för dessa pengar, något som också skulle bidra till att lätta upp trafiken i centrala Stockholm, säger Gunilla Roxby Cromvall (V), ledamot i trafiknämnden i Stockholms läns landsting.
”Det finns pengar till båda”
Tidigare i år klubbades den så kallade Stockholmsförhandlingen igenom, ett avtal för utbyggnad av infrastrukturen i staden. Det innebär bland annat att tunnelbanan utökas med nio nya stationer, exempelvis i Nacka, Arenastaden i Solna och i Barkarby. Kostnaden uppskattas till 19,5 miljarder. Men samtliga oppositionspartier menar att tunnelbanan behöver byggas ut ytterligare för att täcka invånarnas behov. Socialdemokraterna föreslår en lila linje, från Hagsätra, via Liljeholmen och Fridhemsplan, till Danderyds sjukhus. Detta trots att partiet också står bakom Förbifart Stockholm, vilket medför att det kan bli svårt att bekosta båda delarna.
– Vår uppfattning är att båda sakerna behövs för att nå en rimlig kapacitet. Förbifarten har redan en färdig finansiering, och vad gäller den lila linjen är delar av den också finansierad, säger Helene Hellmark Knutsson (S), oppositionslandstingsråd i Stockholms läns landsting.
Men Gunilla Roxby Cromvall från Vänsterpartiet menar att finansieringslösningen inte är trovärdig.
– Det finns inte pengar till både och, jag kan inte se hur de ska ha råd med detta, säger hon.
Ingen finansering för en lila linje
Miljöpartiet har föreslagit bygget av en orange linje i stället för förbifarten. Denna tunnelbanelinje ska enligt planen gå mellan Älvsjö och Arninge, med en förgrening västerut till Solvalla. Daniel Helldén, oppositionsborgarråd för Miljöpartiet i Stockholms stad, menar likt Gunilla Roxby Cromvall att det saknas ekonomiska underlag för både en förbifart och en ny tunnelbanelinje.
– Vi välkomnar Socialdemokraternas ambitioner. Men i dagsläget har de ingen finansiering för sin lila linje, vilket visar att politik handlar om att prioritera. Stockholm står inför enorma investeringsbehov i kollektivtrafiken. Vi har inte råd att bygga fler motorvägar på bekostnad av kollektivtrafiken, säger han.
Enkät: Vad tycker Stockholmarna om förbifarten, och vad skulle de vilja förändra i kollektivtrafiken?
Thomas Hellberg, 26 år, Kungsholmen:
– Jag har egentligen inte så bra koll på frågan. Men eftersom det är klimatovänligt så är jag inte särskilt positiv. Det är bättre med kollektivtrafik, till områden dit folk flyttar. Bygget till Arenastaden tycker jag är bra.
Ingemar Cosmo, 83, och Ingrid Cosmo, 82, Nacka:
Ingrid: – Att Förbifart Stockholm ska byggas tycker jag är självklart. Det är för mycket bilar i centrum.
Ingemar: – Man borde satsa på kollektivtrafiken också, det ska inte vara antingen eller. Mer kollektivtrafik i Nacka vore bra.
Fatima Abdel-Rehim, 28 år, Årsta:
– Förbifarten är bra, med tanke på de köer och den förorening som är i innerstan nu. Visst är den dyr, men allt kostar. Tänker man på miljöaspekten så hoppas jag att det kommer att bli vanligare med miljö- och elbilar i framtiden. I den bästa av världar skulle alla använda kollektivtrafik och det skulle funka perfekt, men i nuläget ser det inte ut så. Jag hoppas dock att den kan byggas ut också, framför allt i de förorter där det råder bristande förbindelser i dag.
Margaretha Åsbeg, 75 år, Vasastaden:
– Det är en komplicerad fråga. Samtidigt som det behövs en förbifart måste man ta hänsyn till miljön. Det är mycket bättre att satsa på kollektivtrafiken. Fler busslinjer behövs, framför allt tvärförbindelser ute i förorterna.
Bilder: Sam Lindroth