Beatrice Rindevall, miljöjournalist och redaktör för Supermiljöbloggen, menar att språkrörsaffären också lär få stor betydelse för synen på hur partiet lyckats driva igenom sin politik.
– Det påverkar absolut inställningen till Miljöpartiet. Jag tror att den allmänna inställningen är att MP inte lyckas med någonting på grund av allt som hänt. Det här är ännu en sak som misstroendeförklarar dem, säger hon.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
Största miljösatsningen på 20 år
Men bilden av att MP inte lyckats med någonting är felaktig, menar hon. Den största vinsten för MP är enligt henne budgeten som presenterades i slutet av förra året, och som enligt riksdagens utredningstjänst är den budget som gett mest pengar till miljö- och naturvård de senaste 20 åren.
– De har fått en massa nya miljö- och klimatpengar som inte funnits innan och inte fanns i alliansens budget. För partiet har frågan om kärnkraft också varit en stor vinst, att man fått över Socialdemokraterna till att jobba mot 100 procent förnybar energi. Ingen vill längre satsa på kärnkraft för det är ingen som tror på det längre. Det är en stor vinst för partiet, men hur stor miljövinst det ger är svårare att säga, säger Beatrice Rindevall.
”Nästan allt på minuskontot”
Mattias Goldmann, vd på den liberala tankesmedjan Fores, är mer skeptisk när det gäller vad MP hittills lyckats driva igenom under sin tid i regeringen.
– Allt slutar med ett ”men”. Det är bra att man har fått till en beredning som slår fast långsiktiga klimatmål till exempel. Men det är symptomatiskt att framgången handlar om att man tillsatt en utredning eller delat ut pengar som inte gett någonting ännu. När det gäller substantiella förändringar måste man bokföra nästan alla på minuskontot, säger han.
Han poängterar att det visserligen skapats fler naturreservat och att MP var en del i att rädda Ojnareskogen på Gotland från kalkbrytning.
– Men jag tror att de flesta kommer att tycka att det är ganska futtigt, säger Mattias Goldmann.
Brist på ordentliga satsningar
Beatrice Rindevall nämner å sin sida kampen om Ojnareskogen som en stor vinst, tillsammans med att partiet har lyckats få igenom framtagandet av ett klimatpolitiskt ramverk.
Samtidigt finns det mer att önska på klimatområdet.
– Det är fantastiskt bra om Sverige blir klimatneutralt till år 2050, men om det ska ske måste det sättas politik bakom orden. Bristen på ordentliga satsningar när det gäller fossilfria fordon visar att det troligen inte blir verklighet, säger hon.
Trots att miljöpartisten Per Bolund har ministerposten som konsumentminister har partiet legat lågt i frågan, vilket förvånar Beatrice Rindevall.
– Även om det inte var en stor valfråga så var det ändå hårda ord i valrörelsen om Sveriges utsläpp i andra länder. Men nu tar man inte i frågan. Per Bolund låter väldigt blå när han pratar om människors fria val, säger hon.
Alla minns kolbiten
Både Beatrice Rindevall och Mattias Goldmann ser Vattenfalls brunkolsförsäljning i Tyskland som ett av de största misslyckandena för partiet under mandatperioden.
Mattias Goldmann säger att det är ett stort svek jämfört med vad som sades i valrörelsen, men hur stor den faktiska klimatpåverkan av beslutet blir är inte lika lätt att svara på.
– Det är något vi kommer att diskutera länge, säger Mattias Goldmann.
Helt klart är dock att frågan kommer att ligga MP till last i nästa valrörelse.
– MP höll väldigt hög profil i den frågan i valrörelsen, alla kommer ihåg att Gustav Fridolin viftade med kolbiten. Det gör att vad man än lyfter fram i nästa valrörelse så kommer kritikerna att kunna säga att MP:s löften inte är något värda, säger han.
Det absolut största sveket under mandatperioden är dock MP:s migrationsuppgörelse med Socialdemokraterna, enligt Mattias Goldmann.
– Det går inte att komma ifrån att det är det absolut största sveket. Att aldrig göra det svårare för flyktingar att komma till Sverige var det skarpaste löftet man gav i valrörelsen. Löftet gavs trots att MP aldrig kan ha trott att de skulle få egen majoritet, de visste ha de skulle samregera. Sedan stängde man dörren till Sverige. I jämförelse med allt annat så är det det absolut värsta. Uppgörelsen med Socialdemokraterna skapar ett oerhört lidande, säger han.
Satsningar på natur och havsmiljö
Totalt satsar regeringen 4,3 miljarder under mandatperioden på naturvård, biologisk mångfald och en friskare miljö. En rejäl ökning jämfört med förra regeringen.
Höjda bensinskatter
Före valet lovade Stefan Löfven att inte höja bensinskatten. Men i vårbudgeten 2015 aviserade Magdalena Andersson en höjning av både bensin- och dieselskatten och medgav att det var Miljöpartiet som låg bakom förslaget.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
Upprustade miljonprogram
En upprustning av miljonprogrammen var ett av MP:s vallöften och från och med i år skjuts en miljard kronor till för renoveringar och energieffektiviseringar.
Höjda lärarlöner
I valrörelsen lovade MP att avsätta 3,75 miljarder till höjda lärarlöner. Regeringens satsning på 3 miljarder årligen presenterades dock som ett förslag från sossarna.
Ojnareskogen
Att regeringen stoppade kalkbrytningen i Ojnareskogen genom att utse den till ett Natura 2000-område är en av Miljöpartiets mest uppmärksammade segrar.
En ny klimatlag
MP har varit drivande i Miljömålsberedningens förslag som presenterades i våras om ett klimatpolitiskt ramverk för noll utsläpp till 2045 och en klimatlag som garanterar att målet efterlevs. Förslaget har dock kritiserats för att vara otillräckligt.
Fyra miljarder i klimatsatsning
Regeringen beslutade förra året att bidra med fyra miljarder kronor till Gröna klimatfonden. Men pengarna tas från biståndsbudgeten, vilket MP sa att de inte skulle göras.
Förnybar energi
MP:s krav på 100 procent förnybar energi i framtiden finns med i regeringsförklaringen, men när det ska ske och hur det ska gå till är oklart.
Kärnkraften
Kort efter valet gjorde MP och S upp om att kärnkraftverken måste stå för mer av sina egna kostnader. Som en konsekvens meddelade Vattenfall att de stänger två kärnkraftsreaktorer 2018 och 2020, i linje med MP:s vallöften. Men troligen hade de stängts ändå på grund av bristande lönsamhet.
Järnvägen
MP lovade i valrörelsen att förbättra och bygga ut järnvägen. I vårbudgeten förra året anslog regeringen 620 miljoner kronor till järnvägsunderhåll. En ökning med 20 procent jämfört med alliansregeringen, men fortfarande alldeles för lite enligt branschen.
Brunkolet
Miljöpartiet hade – före valet – ett tydligt mål om avveckling av Vattenfalls gruvor i Tyskland. Nu är de istället ute till försäljning och verkar ha regeringens tillåtelse.
Bromma flygplats
Bromma flygplats skulle stängas, men utredningen lades på socialdemokraten Anders Sundström, som menade att det inte är aktuellt innan avtalet med flygplatsen löper ut år 2038.
Förbifart Stockholm
Bygget av Förbifart Stockholm frystes tillfälligt till en kostnad av 170 miljoner på MP:s initiativ, men drog igång igen.
Solceller
Stödet till installation av solceller utökades med 225 miljoner kronor 2016, vilket var en besvikelse för miljörörelsen, eftersom det redan förra året låg ansökningar på 600 miljoner i kö hos länsstyrelserna. Dessutom satte regeringen käppar i hjulet för större solcellssatsningar genom att begränsa skattebefrielsen till max till drygt 140 KW.
Flyktinguppgörelsen
Under valrörelsen lovade Miljöpartiet att ”aldrig göra det svårare för människor att komma till Sverige”. Det vallöftet har partiet brutit genom flyktinguppgörelsen med Socialdemokraterna som både gör det svårare för flyktingar att få uppehållstillstånd och svårare att få hit sina familjer.
Järnvägsunderhållet
MP:s löfte om att förstatliga kontrollen av banunderhållet sågades av utredaren förra året, som menade att det inte går att genomföra.
Kollektivtrafiken
MP lovade en dubblering av kollektivtrafiken, men andelen resor med kollektivtrafik har i princip stått stilla sedan regeringen tillträdde. Däremot ökar körsträckan i bil enligt ny statistik från statliga Trafikanalys, till den högsta siffran någonsin.
Biodrivmedel
MP lovade att stödja produktion av biodrivmedel, samtidigt tvingades regeringen på grund av EU höja skatten på biodrivmedel tillsammans med bensinskatten.
Flygskatten
Finansdepartementet har tillsatt en utredning om att införa skatt på flygresor – men om det blir av är fortfarande högst oklart.
Sveriges oljeberoende
De tidigare dominerande biodrivmedlen biodiesel RME och etanol E85 backar på marknaden medan fossil diesel slår nya rekord.
Källa: Supermiljöbloggen, SvD, Regeringen, Miljöpartiet