Med 11,9 procent i kommunvalet gjorde Miljöpartiet i Gällivare det näst bästa resultatet i hela Sverige. Samtidigt ligger många av landets andra glesbygdskommuner som Malå, Övertorneå, Åsele, Vilhelmina, Arvidsjaur, Pajala, Dorotea och Hällefors, i botten av listan. Här nådde MP inte ens upp till en procent.
I valet i höstas tappade Miljöpartiet representation i 59 kommuner. Många av dem i glesbygden.
”Viktigt att inte moralisera”
Under den kongress som MP höll i Örebro i helgen var därför glesbygden en central fråga. Hur ska MP vinna tillbaka glesbygden och visa att partiet för en politik som inte bara drabbar människor som bor där det inte finns kollektivtrafik och laddstolpar?
– Det är inte klimatomställningen som skapar klyftor i samhället, det är fördelningspolitiken som gör det, sa MP:s språkrör Isabella Lövin i sitt inledningstal.
Men faktum är att om bensin- och dieselskatten höjs för dem som är beroende av bilen i glesbygden samtidigt som värnskatten slopas för de rikaste i storstäderna så ökar det klyftorna mellan stad och land.
Det här är något som de lokala miljöpartisterna i Gällivare har tvingats att hantera.
– Det har varit viktigt att inte fokusera ner på individnivå, inte moralisera, utan istället plocka fram förslag så att det finns alternativ innan individen ställs inför ett val. Vi kan inte bara säga att vi vill att alla ska cykla. Utan vi säger, nu tar vi fram en cykelinfrastruktur, säger Sanna Nilsson Ylitalo.
Satsar på kollektivtrafik
Så har MP jobbat lokalt sedan 2010 då partiet bestämde sig för att göra något åt sina ynka 1,7 procent. Och nu har kommunen byggt nya cykelvägar, infört en vegetarisk dag och ett vegetariskt alternativ alla dagar i alla skolor. En översyn av kollektivtrafiken är på gång liksom ett pilotförsök med sex timmars arbetsdag på två kommunala arbetsplatser. Under den här mandatperioden ska klimatsmarta fordon införskaffas till kommunens verksamheter och målet är att fler laddstolpar ska installeras i kommunen.
– Folk vill ställa om. Folk vill cykla mer och nu när det finns cykelvägar cyklas det mer. Folk vill åka kollektivt så länge som kollektivtrafiken är anpassad efter tider och arbetsplatser. Nu tar det 45 minuter att ta sig till gruvan. Det är inte rimligt, därför tittar vi på hur vi kan skapa en bättre busslinje, säger Henrik Ölvebo som tillsammans med Sanna Nilsson Ylitalo sitter i kommunstyrelsen.
”Det finns en uppsida”
Den stora ödesfrågan i Gällivare är framtiden för gruvan. MP är känt som ett parti som är emot gruvor.
– Vi hamnar ofta i gruvfrågan. Vi som parti kan inte vara emot gruvor. Vi kräver snabbast omställning av alla partier, och omställningen kräver metaller och metaller kräver gruvor. Och vi kan inte idag recirkulera den mängden metaller så då måste vi jobba fram bättre förslag på hur vi kan bedriva en hållbar gruvdrift och bättre förslag på hur vi kan recirkulera metaller, säger Henrik Ölvebo.
Han menar också att det är framtiden för orten.
– Om svensk gruvindustri ställer om, kan den exportera teknik, kunskap och tjänster till andra länder. Det gynnar gruvindustrin lokalt och internationellt. Och nu tittar man på att plocka ut sällsynta jordartsmetaller ur gruvavfallet. Det är också nya affärsområden kopplade till omställningen som genererar jobb. Det måste vi bli bättre att prata om. Att det finns en uppsida av miljökraven.
Klarar sig inte utan bil
Både Henrik Ölvebo och Sanna Nilsson Ylitalo är övertygade om att kraven på omställning måste anpassas efter de lokala förutsättningarna. Ingen av dem skulle till exempel klara sig utan bilen idag. Och i partiets lokala program finns en punkt om skoterkörning, skotern till närmaste led, trots att skotern har stor negativ miljöpåverkan.
– Det är en del i att bredda vår politik. I Gällivare finns cirka 8 000 skotrar på 18 000 invånare och det är ett stort fritidsintresse. Vi insåg tidigt att vi har svårt att påverka antalet skotrar och vi tror inte på direkta förbud. Vad vi däremot kan göra är att skapa förutsättningar för att köra på leder istället för på skidspår, okontrollerat i naturen eller på gatorna. På så sätt minskar miljöbelastningen och konfliktytor mellan intressegrupper, säger Henrik Ölvebo.