BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
De senaste turerna kring tankesmedjans SD-vänliga annons i Dagens Nyheter är bara början. Dagens ETC har talat med 16 av de 167 företag som stod som undertecknare av annonsen. Endast två av dem vi talat med står bakom budskapet. Resten tar avstånd från det – och de flesta kände inte ens till att deras företagsnamn hade publicerats i annonsen.
"Känns mycket olustigt"
Den nya välfärden säger sig kämpa för småföretagares rättigheter men tankesmedjans ekonomi bygger på att locka företagare till dyra stödinbetalningar. Dagens ETC:s granskning visar att organisationen systematiskt under tre års tid har använt en annan, mer trovärdig organisations namn, Småföretagarnas riksförbund, för att få fler företagare att gå med.
En av de drabbade är butiksägaren Maria som i början av januari blev uppringd av en säljare från "småföretagarna". Hon uppmanades att skänka pengar till en kampanj för att förbättra lagstiftningen för småföretagare. Men när informationsblad och en faktura på 1 874 kronor damp ner i brevlådan anade hon oråd.
– Det känns mycket olustigt, som att de försöker lura mig, säger hon.
Men det finns inget samarbete mellan organisationerna.
– Vi bedriver en seriös verksamhet och det gör mig förbannad att de åker snålskjuts på vårt goda rykte, säger Leif Svensson ordförande för Småföretagarnas riksförbund.
Han berättar att sedan 2013 har mängder av medlemmar hört av sig och frågat om det påstådda samarbetet. Trots att han flera gånger mejlat Den nya välfärdens kansli fortsätter den tvivelaktiga försäljningen.
– Det är tydligen inte olagligt så vi har inte anmält, säger Leif Svensson.
Tidigare anställd: "Blufföretag"
Den nya välfärdens tvivelaktiga säljtekniker bekräftas också av en tidigare anställd.
– Chefen pressade oss att tänja på sanningen på flera sätt. Det var det mest oseriösa företag jag någonsin har stött på. Allt handlade om mjölka företag på pengar, säger Anders som arbetade som telefonförsäljare på Den nya välfärdens dotterbolag Företagarkontakt.
Det har gått några år sedan Anders slutade, men han är övertygad att mycket lite har förändrats.
– Det är samma chef då som nu, och de flesta av mina kollegor jobbar kvar, säger han.
Det är väl ändå upp till företagen att undersöka vad de betalar för?
– Visst är det så. Men en ensamföretagare har sällan tid och kunskaperna att själv granska dem. Det utnyttjas till fullo av Den nya välfärden.
Anders berättar att han och de andra säljarna brukade nämna en aktuell politisk fråga och påstå att Den nya välfärden varit drivande i den, trots att det sällan var sant. Lägstanivån som företagarna betalar är 1 500 kronor per år, men flera företagare betalade så mycket som 50 000 kronor.
– Jag vet att Patrik Engellau bor i en flådig villa på Djurgården. Men jag undrar var alla pengar tar vägen? säger Anders.
Dottern fick styrelsepost
Den nya välfärden och Patrik Engellaus familjeaffärer är tätt sammanflätade. Årsredovisningarna visar ett avancerat upplägg där miljoner flyttas runt mellan flera bolag. I ett dotterbolag genererade 25 telefonförsäljare 23 miljoner i omsättning under 2015. 9 miljoner kronor flyttades upp till stiftelsen där Patrik Engellau är ordförande, frun Catherine och hans vänner är styrelseledamöter. I september 2016 värvade han även dotter Katinka till styrelsen.
Stiftelsen betalade i sin tur stora arvoden till ett konsultbolag, Samhällsrådet Engellau AB, som ägs av Patrik Engellau, och frun är vd. Den nya välfärden är den enda uppdragsgivare som konsultbolaget anger i sina årsredovisningar och de delar samma kontorslokal på Östermalm. Patrik Engellaus inkomst under 2015 var drygt 2,5 miljoner och 1,7 miljoner under 2014.
Efter kontakten med Dagens ETC har småföretagaren Maria fått en tankeställare.
– Nu när jag vet hur det ligger till och har kollat igenom broschyrerna tänker jag inte betala fakturan till Den nya välfärden. Det är inget jag vill stödja, säger hon.
Fotnot: Maria och Anders heter egentligen något annat.