– När artister uppträder är det faktiskt så att de många gånger tjänar mest på kringgrejerna. Så produkterna är viktiga för att du tjänar pengar på dem. Samtidigt blir de som har på sig de här grejerna en slags reklampelare, säger hon.
Den kanske mest klassiska merch-prylen, t-shirten, återfinns i webbshopparna hos alla partier. Noterbart är att Moderaterna, flera veckor efter att de lanserade sin nya logga, fortfarande säljer tröjor med den nygamla loggan ”nya Moderaterna”. Överlag dominerar den enfärgade tröjan med partiloggan på i webbshopparna. Eva Ossiansson säger att man kan fråga sig hur mycket tid och eftertanke partierna lägger på sitt budskap.
– Jag tror inte alltid att man har tänkt igenom det till fullo. Det är viktigt att ha ett budskap på tröjan som lirar med vad du står för, säger hon.
Pin storsäljare hos KD
Hos KD är en stilren pin med bokstäderna KD storsäljaren. På sajten säljs också en keps med texten ”Make EU lagom igen” och en tröja med partiledaren Ebba Busch Thors ansikte tryckt på framsidan. Ett medvetet och smart val av partiet, enligt Eva Ossiansson.
– De vet att det finns ett värde i henne. Det är många som tycker att Ebba Buch Thor har varit duktig, tongivande och vunnit människors förtroende. Hon har också legat högt i mätningarna över hur högt förtroende väljarna har för partiledarna. Man rider på den vågen, säger Eva Ossiansson.
Flera av partierna satsar på att locka fram ett leende. Socialdemokraterna säljer en disktrasa med trycket ”Vi har städat upp i statsfinanserna” och Liberalerna säljer fröpåsar med partiblomman blåklint. ”Fröna strävar uppåt med stark växtkraft efter 5–15 dagar. och blommorna står stolt även när det blåser snålt”, lyder odlingsinstruktionen.
Hos Miljöpartiet hittar vi en rad produkter med koppling till valet. Bland annat ett par VR-glasögon i kartong. De ska användas tillsammans med ett mobilspel som tagits fram av partiet och som enligt instruktionen på sajten ”kan vara en bra samtalsöppnare i valstugan”.
Också Sverigedemokraterna väljer att skicka med en liten instruktion till sina köpare: ”Tröjan ska användas vid exempelvis torgmöten, möte med väljare, event eller andra tillfällen då vi representerar partiet.”, kan den som beställer deras partitröja läsa.
Det går att ana en skillnad i målgrupper mellan partierna. Socialdemokraterna säljer mycket praktiska bruksartiklar som paraply, USB-minne, mugg och nyckelband. Även Moderaterna satsar på säkra kort som lypsyl, nyckelring, isskrapa till bilen och en badboll.
Fi satsar ungt
Hos Feministiskt initiativ går det i stället att köpa en skateboard, midjeväska, fidgetspinner eller en valturnétröja med en tecknad Gudrun Schyman på en vit springare. Eva Ossiansson säger att det redan i samband med valet i höstas var tydligt att partierna var medvetna om vilka som är deras främsta sympatisörer.
– Det har visat sig att Vänsterpartiet och Feministiskt initiativ har unga väljare, därmed vänder man sig till unga väljare och det syntes på valaffischerna och i deras budskap, säger hon.
Moderaternas badboll och lypsyl är troligen också resultatet av att partiet har tänkt till när det gäller vilka man vill locka till sig. Eller kanske snarare, vilka man inte vill skrämma bort.
– En badboll är kanske mer neutralt och kan funka oavsett om man är en barnfamilj eller mormor och morfar. Där har Fi kanske vågat ta ut svängarna mer för att de vet vilja väljare de har medan andra partier inte vill stänga dörren för någon. Samtidigt är det omöjlig att vara ett parti för alla, säger Eva Ossiansson.