BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
– Allmänheten är välkommen att kika på de olika förslagen men det är upp till en jury att utse en vinnare, säger Per Bergström Jonsson som är projektledare för linbanan.
Juryn består av representanter från stadsbyggnadskontoret, trafikkontoret, Västtrafik och Sveriges arkitekter. Den 8 februari ska de presentera en vinnare.
– Vi tittar inte bara på det estetiska utan också på funktionen, alltså hur resenärerna upplever stationerna och om de känner sig trygga när de reser med linbanan, säger Birgitta Lööf som är biträdande stadsbyggnadsdirektör och en av jurymedlemmarna.
Utretts sedan 2017
Det var 2013 som trafikkontoret i Göteborg började utreda möjligheterna att bygga stadslinbanor som ett komplement till den befintliga kollektivtrafiken. Bakgrunden var att kommunen samlade in förslag från allmänheten kring vad de önskade sig till stadens 400-årsjubileum och flera föreslog just en linbana. Nu engagerar projektet 30 heltidsanställda och de håller just nu på med en genomförandestudie för att säkerställa att projektet verkligen är möjligt. Men fortfarande har inte kommunfullmäktige sagt ja till linbanan.
– Sommaren 2019 kommer kommunfullmäktige att rösta om det slutgiltiga investeringsbeslutet. Vi har fått extra tid till projekteringen så att vi kan utreda allting noggrant innan beslutet tas, säger Per Bergström Jonsson.
Varför tar det så lång tid?
– Det finns en liten linbana på ett industriområde i Trollhättan men annars har det inte byggts några stadslinbanor i Norden förut. Själv hade jag bara åkt skidlift tidigare och aldrig linbana så vi började verkligen från noll. Eftersom ingen byggt linbanor tidigare fanns det inte så mycket stöd i svensk lagstiftning heller. Sedan är det ett stort infrastrukturprojekt där vi planerar för sex stolpar och fyra stationer i tätbefolkade områden. En linbana är som en lufttunnel så planmässigt är det som att bygga en bro eller tunnel.
Var har ni hittat inspiration?
– Vi har besökt städer som har linbanor för att lära oss vad som fungerar och inte fungerar. I Bolzano i Italien har man lyckats bra med att integrera stationerna men i till exempel London skulle banan bli en del av kollektivtrafiken men fungerar mer som turistattraktion i dag.
Finns det någon risk att linbanan i Göteborg också ska bli en turistattraktion?
– När vi först fick uppdraget att utreda linbanor var vi ganska skeptiska och undrade vad det var för jippo. Redan från första dagen har vi därför varit noggranna med att det här främst ska vara till för den grå vardagen. Självklart ska man kunna ta med sin familj och åka en nöjestur men främst ska linbanan fungera som en genväg i kollektivtrafiken.
Per Bergström Jonsson upplever att engagemanget från allmänheten är stort. De flesta är positiva men på sistone har han också nåtts av kritiska röster. En av skeptikerna är Stellan Tengroth som är civilingenjör och författare med ett förflutet som trafikanalytiker. Han är tveksam till om linbanan verkligen är till nytta för resenärerna eftersom tidsbesparingen är så pass liten. En spårvagnsresa från Järntorget till Wieselgrensplatsen tar 15 minuter och med linbana skulle det ta uppemot tolv minuter.
– Dessutom tror jag inte att så många kommer välja en kollektivtrafik som bara går mellan fyra stationer. Få resenärer kommer att få en direktresa utan de kommer behöva byta för att komplettera sin resa, säger han.
En annan invändning är att driftkostnaden för linbanan är konstant under alla timmar som den är i bruk. Om man låter gondolerna gå mer sällan under tider på dygnet så få reser innebär det ingen ekonomisk besparing eftersom bemanningen fortfarande måste vara lika hög.
– Man kan alltså inte som en busslinje eller spårvagnslinje minska antalet avgångar och få en lägre personalkostnad, säger han.
Fler linbanor planeras
Parallellt med arkitekttävlingen pågår upphandlingarna kring vilka som ska utföra själva byggnationerna. Om kommunfullmäktige ger sitt godkännande planeras byggstarten till år 2020 och förhoppningsvis kommer linbanan då att vara färdig lagom till jubileet året därpå. Så länge allt går som planerat kan det också bli aktuellt med fler linbanor framöver.
– Vi fortsätter med linbanetänket. Om politikerna röstar ja så kör vi linbanan i två år för att se att göteborgarna använder den som vi hoppas. Sedan vill vi gärna bygga en linbana mellan Kortedala och Backa och en till mellan Svingeln och Brunnsbo. Men det bygger såklart på att de blir använda, säger Per Bergström Jonsson.