Förslaget som ligger på bordet vill bara sätta stopp för marknadsföring av fossila bränslen, det vill säga kol, olja och fossilgas, men inte för produkter som använder sig av dessa. Istället föreslås en uppförandekod som ska gälla för övriga annonser.
Initiativet till att reglera reklam ur ett klimatperspektiv kom från den medborgarjury för en rättvis klimatomställning som tillsattes 2019 i kölvattnet av gula västarnas protester mot höjd bensinskatt. 150 slumpvis utvalda fransmän fick i uppgift att ta fram förslag för hur landet skulle kunna sänka sina utsläpp med minst 40 procent till 2030 ”i en anda av social rättvisa”. I juni 2020 presenterade de sina förslag, däribland ett reklamförbud från 2023 för de mest förorenande produkterna – en formulering som omfattar många bilar.
– Reklam spelar en väldigt stor roll i att skapa behov som inte finns och uppmuntra till överkonsumtion, säger ordningsvakten Benoit Baubry, 52, som var en av de 150 fransmännen som deltog i medborgarjuryn, till Dagens ETC.
Enligt honom är förslagen för reklamförbud som ligger på bordet i parlamentet för svaga för att få någon effekt överhuvudtaget.
I helgen demonstrerade fransmän på över 160 platser till stöd för en ”riktig” klimatlag. Benoit Baubry är aktiv i sociala medier med att uppmana sina landsmän till att gå ut på gatorna. Han hoppas att ledamöterna i det franska parlamentet hörsammar demonstranterna.
– Ledamöterna har ett ansvar att stötta oss. De har makt att ändra på saker via ändringsförslag och att ge värde till det här förslaget till klimatlag som behöver bli mer ambitiöst.
Medborgarförslag förvanskas
Innan juryn började med sitt arbete lovade president Emmanuel Macron att de förslag som den lade fram skulle tillämpas ”utan filter” – det vill säga utan att urlakas. Men enligt tv-kanalen Franceinfo är det bara tio av totalt 150 förslag som juryn presenterade som inte har tappat kraft på vägen till lagstiftning.
Inte minst förslagen gällande reklam verkar nu alltså införas i en rejält urvattnad form, i alla fall om regeringschefen får som han vill. Enligt nyhetsbyrån AFP förtydligade parlamentsledamoten Aurore Bergé, från Emmanuel Macrons parti La Republique En Marche, tidigare i mars att det förslag till fossilreklamförbud som finns nu bara gäller ”försäljning av fossila bränslen och inte för produkter som använder dessa energier”.
– Det är inte tal om att i morgon förbjuda reklam för bilsektorn, lade hon till.
Men röster från såväl medborgarjuryn som den franska miljörörelsen efterfrågar hårdare tag och en fråga som skapar särskild debatt gäller marknadsföringen av stadsjeepar och andra suv-bilar. Franska Världsnaturfonden (WWF), till exempel, kräver ett reklamförbud för de tyngsta och de smutsigaste fordonen, bilar som väger mer än 1,8 ton, vare sig de är fossildrivna, hybrider eller elektriska, samt bilar vars utsläpp överstiger 95 gram koldioxid per kilometer.
Miljöorganisationen konstaterar i en nyligen publicerad rapport att antalet stadsjeepar och andra suv-bilar som rullar på landets vägar har ökat med 700 procent på tio år och står idag för 40 procent av nybilsförsäljningen. Suv:ar kännetecknas av högre markfrigång, förstärkta skärmkanter, fyrhjulsdrift samt extra motorstyrka. Det är egenskaper som gör att de klarar av en mer varierad terräng – samtidigt som de ofta körs i städer, och de ökar också bilarnas storlek och bränsleförbrukning.
– Den här utvecklingen är oförenlig med de franska klimatmålen, säger Pierre Cannet, ansvarig för frågan på WWF Frankrike, till tidningen Ouest-France.
Samtidigt som fransmännen är allt mer oroliga för klimatupphettningen har deras bilar alltså blivit längre, tyngre och smutsigare. En utveckling som WWF säger beror på enorma reklamsatsningar. Enligt organisationen spenderade biltillverkare motsvarande 18 miljarder kronor på suv-reklam – bara under 2019. Bilsektorn är den näst största annonsören på den franska reklammarknaden, och för närvarande handlar 42 procent av dess reklam om att torgföra stadsjeepar och andra suv:ar.
Branschen har lovat att ändra på detta. Från och med 2021 ska hälften av all bilreklam uppmuntra till inköp av elbilar och hybrider, och till 2023 ska den siffran stiga till 70 procent.