Skapa en ”lägereld”
I kampanjen ”Stoppa försäljningen av Öresundskraft” var lägerelden Facebooksidan (som alltså heter Stoppa försäljningen av Öresundskraft), och nyckeln till att den fått över 6 000 medlemmar är att Bert Alfson i princip dagligen har ”hållit rent” från hat, oförskämdheter och ovidkommande propaganda.
Folkbilda
Facebooksidan har fungerat som en folkbildningsportal. Därtill har kampanjens styrgrupp samlat in och tillgängliggjort information om allt från hur taxorna höjts i kommuner där energibolagen sålts till hur medborgare i Berlin och Hamburg lyckades återta kontrollen över sina energibolag.
Gör det enkelt att delta
Genom ett nedladdningsbart dokument på Facebooksidan kunde alla som ville skriva ut och samla in namnunderskrifter, eller ge ett par lappar till en vän som tog med det till sin arbetsplats.
Var noggrann
Många av de insamlade namnunderskriftslapparna hade otydlig text, saknade datum eller hade ofullständiga personnummer. Kampanjens styrgrupp kontrollerade och korrigerade in i minsta detalj – det ska inte finnas någon anledning för någon makthavare att underkänna namninsamlingen.
Bygg samarbeten
Allt från restauranger till nagelsalonger gjordes till samarbetspartners i kampanjen. Men de viktigaste samarbetena var med de politiska partier som var tydliga motståndare till affären, främst S, MP och V, och som bidrog starkt till att vinna striden. Folkkampanjen hade dialog med dessa partier för att skapa ett effektivt samarbete.
Var partipolitiskt neutral
Trots samarbetet med de politiska partierna lyckades kampanjen hålla sig neutrala, menar de själva. De uppmanade framgångsrikt partierna att inte kidnappa rörelsens medlemmar till sina egna syften, inte sätta sina loggor på flygblad och inte försöka påskina att det är deras folkrörelse.
Nå alla
Kampanjen samlade in pengar vilket möjliggjorde tryck av flygblad, affischer och foldrar. Information postades ut till samtliga 70 000 hushåll i Helsingborg.