BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
– Vi tänker att de resenärer som nu får bättre villkor kanske sprider det till andra som ambassadörer. Så att fler börjar fundera på om det är dags att gå över till buss eller tåg i stället för bil, säger Mats Gunnarsson (MP), regionråd i Örebro län.
Men många väljer fortfarande bilen i stället för att resa kollektivt. I dag är kollektivtrafikens marknadsandel, i förhållande till bilen, endast 13 procent.
– Vi har svårt att övertyga människor att det är billigare att åka kollektivt, de räknar bara bensinpriset och ser inte till hela milkostnaden, säger Mats Gunnarsson.
Spännande tanke
Så kanske krävs en kraftig sänkning av biljettpriserna eller nolltaxa för att länsborna ska tänka om? ETC Örebro har räknat ut vad det skulle kosta att ta bort alla avgifter för resenärerna och bekosta all kollektivtrafik via skattsedeln i stället. Och som vi kan visa i spalten intill skulle alla inkomstgrupper tjäna på en nolltaxa. I vårt räkneexempel har vi utgått ifrån att trafiken skulle öka och därmed också driftskostnaderna.
– Det är en spännande tanke och det låter tilltalande. Det är värt att grubbla över, men svårigheten är att vi samtidigt vill göra trafiken bättre och satsa på glesbygden, säger Mats Gunnarsson (MP).
Han tror att fler skulle resa kollektivt om det var gratis, men att det inte bara är priset som avgör.
– Tiden är viktig, och att det finns rätt förbindelse för just den pendlaren. Därför är det inte bara en prisfråga, säger Mats Gunnarsson.
Ett annat hinder är att många pendlar till andra län.
– Vi har många resenärer som reser med tåg till andra län, och nolltaxa är enklare att genomföra på en sluten marknad. Samtidigt är det kanske mer intressant att ha gratis trafik mellan orter, än att det är gratis på de korta sträckorna, där man lika gärna kan cykla, säger Mats Gunnarsson.
Död fråga
Frågan om nolltaxa är i princip död för tillfället. 2006 gjordes ett försök i stadstrafiken i Örebro, men det avbröts efter skadegörelse och busliv på bussarna. 2012 ville Folkinitiativet nolltaxa Örebro ha en folkomröstning om nolltaxa, men det blev aldrig någon. Just nu driver inget parti frågan aktivt, men Vänsterpartiet i Örebro, som är en del av den rödgröna majoriteten i regionen, vill se nolltaxa i länstrafiken i framtiden.
Men Katarina Raneborn, (V) som är ledamot i nämnden för samhällsbyggnad tycker inte att det är något som ligger i den närmaste framtiden.
– Det beror på ekonomin, men om fem till tio år hoppas jag att vi kommer att nå dit. Vänsterpartiet är positivt till nolltaxa, men vi tror att det kan krävas att staten går in med pengar till det. Gör vi en skattehöjning kan pengarna behövas inom andra områden också, säger hon.
Under de närmaste åren vill hon däremot se fler sänkta taxor och förbättringar för barn och unga. Till exempel vill hon och de övriga inom majoriteten underlätta för unga att resa kommunalt på sommaren.
– Vi vill att tjänstemännen ska utreda vad det skulle kosta med ett sommarkort för unga. Barn och unga är i dag ofta beroende av föräldrarnas ekonomi för att kunna förflytta sig, därför tycker jag att ett sommarkort för barn och unga bör prioriteras, säger hon.
Den totala kostnaden för kollektivtrafiken i länet är i dag 703 miljoner kronor. Då ingår både buss- och tågtrafik i länet samt stadstrafik på tre orter.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
Till största delen finansieras kollektivtrafiken genom skattsedeln. Endast 22 procent betalas av resenärerna genom biljettintäkter.
Främst är det skattemedel från regionen som går till kollektivtrafiken, men även kommunala skattemedel används till exempelvis skolskjutsar och gymnasiekort.
En höjning av landstingsskatten med 28 öre skulle kompensera för bortfallet av biljettintäkterna som under 2016 var 159 miljoner.
Eftersom chansen finns att fler vill resa om det är gratis, har vi räknat ut vilken skattehöjning som skulle krävas om driftskostnaden ökade med 30 procent. Då blir det totalt 65 öres skattehöjning per 100-lapp.
Månadsinkomst: 15 000
Skattehöjning (kronor): 81
Månadsinkomst: 20 000
Skattehöjning (kronor): 117
Månadsinkomst: 25 000
Skattehöjning (kronor):152
Månadsinkomst: 30 000
Skattehöjning (kronor): 187
Månadsinkomst: 40 000
Skattehöjning (kronor): 252
Månadsinkomst: 75 000
Skattehöjning (kronor): 478
Vinnare: Det är främst låginkomsttagare som pendlar långt som skulle vinna på nolltaxa. Men även pendlande höginkomsttagare skulle vinna på nolltaxa.
Ungdomar som oftast är beroende av föräldrars ekonomi när de ska ut och resa skulle enklare kunna förflytta sig i länet.
Förlorare: De som främst använder cykeln framför bussen får en skattehöjning, även de som fortsätter att välja bilen. Men om åtgärden leder till att färre tar bilen ger det andra fördelar även för grupper som inte väljer buss eller tåg. Exempelvis mer utrymme i trafiken och minskade avgaser.
Biljettpriser i kollektivtrafiken
1 365:-
Ett månadskort som gäller på alla bussar och tåg som ingår i länstrafiken kostar 1 365 kronor. Kortet gäller i 31 dagar och kan användas i både läns- och stadstrafik i alla länets kommuner. Kortet gäller även för vissa resor över länsgränsen.
1 250:-
Den 9 januari sänktes priset från 1 365 till 1 250 för pendlare som pendlar en viss sträcka varje dag. Exempelvis de som reser mellan Örebro och Laxå eller mellan Degerfors och Örebro varje dag. Kortet gäller 31 dagar.
550:-
Ett månadskort för stadstrafiken i Örebro kommun kostar 550 kronor för 31 dagar.
I Karlskoga och Lindesberg kostar månadskorten 410 kronor.