– Kontaktannonser är ett väldigt allmänmänskligt material som gör en nyfiken att läsa. Det gäller för alla människor, sökandet efter en livspartner och hur man ska inrätta en vardag, säger Josefin Englund.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
På jakt efter livspartner
I arbetet med avhandlingen har Englund undersökt kontaktannonser i tidningar under nästan hundra år och läst 5 000 olika beskrivningar av män och kvinnor på jakt efter en livspartner. Det är den första studien av könsideal som löper under så lång tid och som tar upp många olika aspekter. Tidigare forskning har ofta utgått från ett statligt eller institutionellt material, medan Englunds studie fokuserar mer på perspektiven hos vardagens män och kvinnor.
– Det är en väldig skillnad på vad olika experter och utredningar säger och att ta del av vardagens människor och hur de tänker. Att få ett titthåll in i deras tankar och komma in i vardagen.
Inkomst hade stor betydelse
Genom kontaktannonserna går det att utläsa mycket om hur samhället har förändrats med tiden. Runt förra sekelskiftet uppmärksammades ofta faktorer som ekonomisk stabilitet och trygghet.
– I början av 1900-talet prioriterade man att beskriva materiella förutsättningar som hur mycket man tjänade och hur mycket pengar man hade på banken. Kvinnan var ju omyndig så då beskrevs hur mycket pengar hemgiften var på. Vilken bakgrund och klass man har. Och att vara från en god familj.
I samband med att välfärdssamhället breder ut sig i mitten av 1900-talet blir det materiella mindre intressant i kontaktannonserna.
– Då blir det i stället mer intressant hur man känner och vad man tycker eller tänker som individ. Livspartnerskap gick från att ha varit ett medel för att få ett hyggligt liv till att vara ett mål i sig. En partner är inte längre ett måste för att nå social eller ekonomisk trygghet, utan ett val där känslor, närhet och umgänge är i fokus.
Idealbilden av de olika könen blir mer lika varandra med tiden. Både män och kvinnor framställs med egenskaper som tidigare var typiskt kvinnligt kodade, som att barn och familj blir viktigare.
Den ökade individualiseringen märks tydligare och annonsörerna börjar använda ”jag” oftare.
Utseendet allt viktigare
Utseendet har historiskt inte varit så viktigt i annonserna.
– Det är alltid viktigt att stämma av så att man inte är avskräckande, att man ser ut som folk gör mest. Man vill ha ett foto och uppskattar ett fördelaktigt utseende, men har sällan några preciserande beskrivningar av till exempel hårfärg eller ögon.
Men utseendet blir en viktigare faktor ju närmare nutiden vi kommer. Josefin Englunds studie slutar på 1980-talet, men hon vågar sig på en liten jämförelse med nutidens dejtingsajter och appar.
– På exempelvis Tinder är väl utseendet det första urvalskriteriet. Men samtidigt finns det ju så många olika forum att välja på med dagens otroliga utbud. Och man mejlar och chattar med varandra, man kan redigera sin profil och ändra sig. Man har mer än en gång på sig för att göra intryck. Internetdejtingen i dag har samma syfte, och har lånat lite av språket, men det är inte samma typ av kontaktväg som kontaktannonserna.