1. Tvätta med såpvatten
Har du cyklat i vinter är cykeln troligen dammig, smutsig och kanske har det kommit vägsalt på den, så steg ett är att rengöra den uppifrån och ner. Det gör du med en hink ljummet såpvatten och en tvättsvamp. Har du en trädgårdsslang kan du spola av hela cykeln först.
Använd inte högtryckstvätt, det kan skada kullager i drevet.
Tänk på att hållas någonstans där oljerester inte riskerar att rinna ut i naturen eller dagvattnet.
2. Tandborste för kedjan
Vänd cykeln upp och ner. Borsta ren kedjan och drevet med diskborste, tandborste och vatten för att få bort gammalt damm och grus som fastnat. Du kan behöva använda avfettning.
När kedjan är ren spolar eller torkar du av hela cykeln med rent vatten så att såpa och eventuell avfettning försvinner.
Låt cykeln torka. Ge kedjan lite extra torkhjälp med en torr trasa.
3. Smörj, trampa, torka
Smörj sedan kedjan inuti länkarna med lite olja på en gång för att slippa ytrost. Trampa runt kedjan så du kommer åt överallt. Låt oljan rinna ner i länkarna någon minut och torka sedan av kedjan med en ren trasa. Använd en olja som är avsedd för cykelkedjor, inte till exempel symaskinsolja som är för rinnig eller 5-56 som innehåller för mycket lösningsmedel och för lite fett.
Ha inte på för mycket olja, då riskerar du bara att grus och damm fastnar. Och undvik att få olja på skivbromsarna.
Om kedjan är slak går den att spänna genom att du skruvar loss bakhjulet och drar det lite bakåt innan du skruvar fast muttrarna igen. Detta gäller på standardcyklar.
4. Fett på lädersadeln
Torka av sadel och styre när du vänt cykeln rätt igen. Har du lädersadel kan den behöva smörjas med lite läderfett.
5. Håller däcken en säsong till?
Kolla att däcken inte är för slitna, har mönster och pumpa slangarna. Rätt tryck för dina däck står på sidan av däcket. Har du pump med manometer är det lätt att få det perfekt. Om inte ska det gå att trycka in däcket några millimeter från sidorna mellan tumme och pekfinger.
Om du byter slang, skruva inte ner brickan på ventilen till fälgen förrän du pumpat slangen.
6. Reflexer och lampor
Kontrollera att cykeln har alla reflexer kvar (vit fram, röd bak och gula i hjulen) och att lysena fungerar både fram och bak.
7. Kontrollera bromsarna
Ta en försiktig provtur och kontrollera att växlar och bromsar fungerar som de ska.