– För mig är det en av mina största dagar hittills. Jag har hållit på med den här processen närmare åtta år för att hitta en lösning på ett förenklat biljettsystem. Nu är vi i mål, säger Ulrika Frick (MP), regionråd och ordförande i kollektivtrafiknämnden.
Hon tillägger:
– Vi har pratat om det här så länge och varit överens om att vi måste göra något åt det lapptäcke som vi har idag som är så komplext, som ingen begriper, med knepiga prissättningar och med pendlare som väljer bilen eftersom det blir ologiska pristoppar när du passerar en kommungräns.
Syftet är att förenkla systemet och göra det mer överskådligt. Med andra ord göra kollektivtrafiken mer attraktiv. Ett sorgebarn för många resenärer som ska försvinna är utcheckningen av vissa biljetter i slutet av resan.
Vilka blir vinnare och förlorare?
– Det är klart att de som hamnar på ”fel sida” gränsen gärna skulle hamna på andra sidan. De kommuner som ligger närmast Göteborg skulle också vilja ligga innanför där eftersom vi har så tung pendling in till Göteborg, säger Ulrika Frick.
Priset inte klart
Hon förklarar att det handlat om att hitta en balans för att höjningarna för de som enbart reser inom Göteborg inte ska bli för dramatiska. Hur mycket det kommer att kosta för att resa i de olika zonerna är ännu oklart. Det kommer att hanteras i och med budgetdiskussionerna till våren eller våren 2020, beroende på hur arbetet fortlöper. Regionen har dock gjort prissimuleringar inför beslutet om zonerna.
– I de simuleringar vi gjort, baserat på 2017 års priser, så skulle priset hamna runt 700 kronor för ett månadskort i en zon, säger Ulrika Frick.
Kommuner kan subventionera
Kommunerna kommer själva även i fortsättningen att kunna subventionera biljetter för sina invånare, som exempelvis Göteborg gör idag. Något som både de styrande i Grönblå samverkan och oppositionen var överens om.
– Det blir ett givande och tagande mellan partierna. För oss i Socialdemokraterna var det jätteviktigt att säkerställa att kommunerna har möjligheter att kunna fortsätta subventionera korten. Prisbilden, som kommer i nästa steg är jätteviktig, säger Helén Eliasson (S), ledamot i regionfullmäktige, och poängterar att den är enda alternativet för många och viktig ur miljösynvinkel.
”Tätortskort” på önskelistan
Men Helené Eliasson skulle gärna sett att ett ”tätortskort” fanns med som alternativ.
– Vi fick inte bifall för det hos de andra partierna. Men att man skulle ha möjlighet att subventionera var ett absolut krav från oss och där har den nya minoriteten lyssnat på oss. Då var vi beredda att ställa upp på förslaget i sin helhet, säger hon.
Ulrika Frick tror att ytterligare zoner skulle utgöra ett hinder, när strävan varit att få bort så många gränser som möjligt.
– Vi gjorde den bedömningen att det blir väldigt konstigt att göra den indelningen i Göteborg. Här går själva tätorten dessutom in i både Partille och Mölndal, säger hon.