Berit brukade sköta sina affärer via internetbanken, men nu behövde det installeras nya program på datorn. Flera säljare kom in i bilden och hjälpte till, alla var mycket trevliga och hjälpsamma. För att komma igång krävdes pengar. Berit betalade.
Berit hade nu en mycket tät och personlig kontakt med en ung säljare via både Skype och telefon. Han berättade om sig och sin familj, och Berit berättade om sig, att hon bodde i eget hus. Hon fick ett stort förtroende för mannen.
Nu gick allt fort. För att Berit skulle slippa bankernas avgifter ville säljaren installera program för att kunna fjärrstyra datorn. Efter det hade hon inte längre kontroll över vad som skedde.
Under stark press och påverkan från säljaren övertalades hon att gå med på en lång rad överföringar. Hon tvingades att delge personlig information, lösenord, och skicka skannade kopior på id-handlingar och bankkort. Säljaren manipulerade henne att sälja av hela sitt kapital av aktier och fonder. Han fick henne också att swisha pengar direkt till hans personliga konto, som ersättning för hans jobb. Totalt har mer än 700 000 kronor först över på olika sätt, enligt Berits anhöriga.
Lurades att låna
Till slut var hennes livslånga besparingar slut. Men säljaren nöjde sig inte, han ville att hon skulle ta ett lån. Genom en lånetjänst på nätet hjälpte han Berit att ansöka hos många banker på en gång. Alla sa nej, hon hade ju inga tillgångar kvar – utom en: Ikano bank. De beviljade ett lån på 130 000 kronor. Strax efter att pengarna betalats ut la bedragarna beslag på dem också.
Det var Berits dotter Margareta Johansson som först förstod vad som hänt, när mamman behövde hjälp att ta några kopior på kontoutdrag. Men Berit kunde inte förmå sig att berätta allt. ”Det är mycket mer” var det enda hon kunde få fram. Margareta berättar:
– Det kröp fram mer och mer. Vi förstod till slut att det var en bedragare. Då ringde vi polisen, säger hon.
Men att få upprättelse, och få tillbaka pengar, har visat sig vara svårt. Det företag som driver den digitala plattform för aktiehandel som använts gick upp i rök.
Berit hade varit kund i Swedbank sedan 60-talet. Men att hon som 83-åring under ett par månader tömmer alla sina konton och sedan ansöker om ett lån fick inga varningsklockor att ringa, inte så pass att några anhöriga kontaktades i alla fall. Banken menar att man kollat av med Berit, men det minns hon inte själv nu. Och dottern Margareta tycker att både Swedbank och Ikano agerat oansvarigt.
– Bankerna måste ta ett större ansvar och skärpa säkerheten. Den måste ju vara bristande när det här har kunnat pågå i flera månader. Varför har inte banken tagit kontakt med någon anhörig? frågar hon sig.
Ikano beviljade som enda bank ett lån till en äldre person som uppenbarligen inte kan betala tillbaka. Men deras bemötande var det värsta, menar Margareta Johansson. Banken menade att de ”räknar med att ta vissa förluster”.
Lämna aldrig ut koder
Dagens ETC har kontaktat både Swedbank och Ikano, ingen har ställt upp på intervju och kan heller inte uttala sig om det specifika fallet, med hänvisning till banksekretessen. Men i ett mejl svarar Swedbanks kommunikationschef Unni Jerndal på några frågor:
”Vi arbetar ständigt med att proaktivt upplysa våra kunder om hur de kan skydda sig mot bedrägerier – det allra viktigaste rådet är att aldrig någonsin lämna ut några koder eller annan information kopplat till banken till någon.”
Om en äldre person, som ni haft som kund länge, under en kort period tömmer alla sina konton och sedan ansöker om ett stort lån, är det inte en varningssignal?
”Vi övervakar våra system och transaktioner dygnet runt, alla dagar om året, och letar avvikelser.
Vid kreditgivning frågar vi alltid efter ändamålet för krediten och genererar detta en varningssignal ställer banken motfrågor till kredittagaren” skriver Unni Jerndal.
Ett övergrepp
Att som en person med bra koll på ekonomi bli grundlurad på det här sättet är nästan det värsta för Berit. Hon skämdes enormt mycket, berättar Margareta Johansson. Även för resten av familjen var upptäckten chockartad.
– Det känns så fruktansvärt obehagligt att nån har kommit mamma in på livet. En total främling har nästlat sig in i hennes liv. Det är ett övergrepp. Mamma känner sig sviken och lurad, hon vågar inte lita på någon längre, säger Margareta Johansson.
Bankernas hantering av fallet ligger nu hos Allmänna reklamationsnämnden. Polisen lade först ner utredningen, men har återupptagit den. Margareta har inte hört något från polisen och är inte hoppfull.
– Bedragarna tycks ha gjort det perfekta brottet här, polisen står ju handfallen.