Socialdemokraterna har dock varit tveksamma till finansieringen, och inte gett besked om när bygget kan vara klart. Men nu är de båda regeringspartierna överens. Enligt SVT har veckor av intensiva förhandlingar lett till beslutet att de nya stambanorna ska vara klara senast 2045.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
– Vår bedömning är att det finns förutsättningar att färdigställa nya stambanor till 2040-2045 vilket är snabbare än det som tidigare diskuterats och vi vill också se en kostnadsram, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) till SVT.
Kostnadsfrågan oklar
Vad bygget av stambanorna får kosta vill han dock inte säga. Men enligt SVT handlar det om en lägre summa än de 230 miljarder kronor som Trafikverket har satt som prislapp för projektet. Hur höghastighetsbanorna ska finansieras är inte heller klart. Tidigare har Socialdemokraterna velat finansiera satsningen genom årliga anslag, medan Karin Svensson Smith, trafikpolitisk talesperson för Miljöpartiet, menar att en lånefinansiering är det mest rimliga.
– En investering i nya stambanor för höghastighetståg är en så stor sak att det inte är rimligt att betala för med årliga anslag. Jag är tacksam att våra förfäder på 1800-talet kunde ta lån för att bygga de första stambanorna. Nu har vi egentligen ett motsvarande uppdrag, det är en lika stor förändring för samhället som när Sverige industrialiserades, säger hon.
Vad regeringspartierna har beslutat kan hon dock inte säga.
– Nej, det är inte min sak att göra det.
Bjudit in till samtal
Vilken fart tågen ska ha har inte heller presenterats ännu. Diskussionen har framför allt handlat om huruvida tågen ska hålla en hastighet på 320 km/h hela sträckan, eller om de på vissa sträckor ska köra i 250 km/h.
Centerpartiet, som också de vill se en höghastighetsbana och som nu har bjudits in till fortsatta samtal med regeringen, hoppas på att det är 320 km/h som gäller.
– Vi antar att det inte är någon halvmesyr man kommit överens om, utan det regeringen vill prata om är att bygga riktiga snabbtåg, som går i 320 km/h, säger Anders Åkesson, Centerpartiets trafikpolitiske talesperson, till SVT.
Även övriga allianspartier kommer nu att bjudas in till samtal. Både Moderaterna och Liberalerna har dock tidigare meddelat att de är emot en satsning på snabbtåg.