De nya lagarna ska börja tillämpas i EU:s medlemsländer den 7 juni i år.
Men nu tycker Socialdemokraterna att de nya reglerna är otillräckliga. Partiet ser visserligen positivt på de nya reglerna – men är kritiska till att regeringen inte gör mer när de nya lagarna ska börja gälla i Sverige.
”Det behövs ytterligare insatser för att nå klimatmålen, bättre och tydligare information till resenärerna, ytterligare utveckling av ersättningar vid ombokning och förseningar. Det ska vara enkelt att resa och det ska vara attraktivt att välja klimatsmarta färdmedel”, skriver S i en motion som nyligen har lämnats över till riksdagen.
– Vi tycker att det är bra att det finns en europeisk lag som stärker tågresenärernas rättigheter. Men vi tycker att regeringen missar ett tillfälle att göra ett antal saker i sin proposition, säger Jennie Nilsson, Socialdemokraternas gruppledare i civilutskottet.
Kräver cykelplan för tågen
Bland annat tycker partiet att förslagen om att ta med cykeln på tågen är för slappa. Enligt regeringens förslag ska tågföretagen själva avgöra hur många cyklar som får tas ombord på tågen. Det är alltför defensivt, säger Jennie Nilsson.
– Det är jättemärkligt att man inte har en mer offensiv hållning i att försöka säkerställa att man kan kombinera tåg och cykel, säger hon.
Socialdemokraterna vill istället införa en skyldighet för tågbolagen att, som det heter i motionen, “upprätta planer för att utveckla möjligheten att medföra cykel.”
– Väldigt många människor som väljer tåget, framför allt i sin vardag, gör ju det i någon slags kombination med en cykel. Så det är uppenbart så att möjligheten att ta med sig cykeln på tåget måste bli bättre. Och det här är också någonting som andra länder har löst bättre än Sverige. Då är det också märkligt att regeringen inte har en mer ambitiös ingång i det här, säger Jennie Nilsson.
Mer ha mer som flyget
Socialdemokraterna vill också minska glappet mellan flyget och tåget genom att införa liknande ersättningsmodeller som de som idag gäller för flyget – med schabloniserade ersättningar vid kraftigt försenade, eller inställda avgångar. Något det enligt partiet finns utrymme för i EU:s förordning – men inte i regeringens proposition.
– Vi tycker det vore rimligt att man har neutralitet i vilka regler som gäller när det krånglar. Det är särskilt märkligt att man inte väljer att åtminstone ha en ambition om att få till en bättre neutralitet mellan trafikslagen i det här läget, när man ändå gör förändringar.
Är inte det här frågor ni hade kunnat implementera när ni själva satt vid makten?
– Tågpassagerarförordningen är ett direktiv som kommer från Bryssel. Regeringen däremot har ju färdigställt produkten om hur vi implementerar det här direktivet i Sverige. Och här tycker vi inte att de har tagit tillvara på de möjligheter som direktivet ger. Det är därför vi väljer att lägga en motion på det här nu. Vi pekar på vilka saker som borde ha funnits med eller varit bättre, och som vi hade gjort om vi hade regerat, säger Jennie Nilsson.