Det irländska lågprisflygbolaget Ryanair dömdes i oktober förra året till skadestånd och böter i mångmiljonklassen av en domstol i Aix-en-Provence, Frankrike. Totalt krävde domstolen att företaget skulle betala omkring 9 miljoner euro (cirka 82 miljoner kronor enligt dagens valutakurs) för att ha brutit mot fransk arbetsrättslagstiftning. Men i somras överklagade Ryanair domen, och i dag kommer beslutet från nästa instans.
Bakgrunden till rättsfallet är att Ryanair ska ha hindrat personalen från att organisera sig fackligt. Bolaget har dessutom anställt folk i Frankrike via irländska kontrakt, för att minska utgifterna. Sociala avgifter ligger nämligen på en lägre nivå i Irland än Frankrike.
– Vi har att göra med ett bolag vars enda mål är att obstruera lagen, för att missgynna arbetarnas intressen, sa åklagarsidan i samband med förra årets rättegång enligt AP.
”Facken sprider falska rykten”
Dagens ETC har kontaktat Ryanairs presscenter, som dock avböjt att bli intervjuade med motiveringen att de inte kommenterar pågående rättsfall. Istället har de hänvisat till ett ett år gammalt pressmeddelande, där flygbolaget säger att de kommer ”överklaga fallet hela vägen upp till EU-domstolen”.
Det är inte första gången som Ryanair är i blåsväder. Företaget har vid ett flertal tillfällen kritiserats för dålig arbetsmiljö, osäkra anställningar och fällts för att ha använt sig av sexistisk reklam. I en intervju med ETC år 2012 hävdade Stephen McNamarra, dåvarande kommunikationsansvarig för flygbolaget, att mycket av kritiken är osann.
– Ryanairs fortsatta expansion är ett hot mot SAS, vilket är anledningen till att de svenska facken sprider så många falska rykten om bolaget, sa han då.
Att företaget inte har kollektivavtal i de länder som det verkar i såg han inte heller som något problem.
– Ryanair förhandlar direkt med våra anställda, som på så vis säkrar bättre löner och villkor. Därigenom har vi undvikit de nedskärningar och löneavdrag som har varit ett inslag hos de värdelösa facken i SAS och andra skandinaviska bolag de senaste åren.
Martin Lindgren, ordförande för fackorganisationen Svenska pilotföreningen, har en annan bild av företaget och ser positivt på den franska statens åtal.
– Med tanke på hur Ryanair bedriver sin verksamhet behöver det här egentligen göras i hela Europa, säger han.
Saknar bevis
Anledningen till att något liknande inte skett här hemma beror delvis på den svenska modellen – meningen är att arbetsmarknadens parter ska lösa konflikter. Att komma åt Ryanair i Sverige är därför svårt, eftersom i princip inga anställda är fackligt organiserade. Martin Lindgren säger dock att Svenska pilotföreningen noga övervägt att dra bolaget inför rätta.
– Det skulle inte vara omöjligt att sätta dit dem. Problemet är att det saknas bevis, vi behöver någon som träder fram och kan vittna om exempelvis föreningsrättskränkning. Men de anställda vet att det innebär att man inte kommer få fler flygtimmar och stå utan försörjning.
Att så få är fackligt anslutna beror delvis på rädsla för repressalier, tror Martin Lindgren.
– Men sedan är många också unga, saknar tidigare erfarenhet och ser inte värdet i att vara organiserade. Därtill är det hög genomströmning. Det är en oerhört besvärlig situation, för samtidigt konkurrerar man ju med bättre företag, vilket i det långa loppet gör att villkoren blir sämre överallt, säger Martin Lindgren.