– Det är bekymmersamt att regeringen väljer att ta till lagstiftning för att lösa enskilda konflikter på arbetsmarknaden. Det är verkligen inte i linje med den svenska modellen.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
Riskerar flytta makten
Regeringens förslag på lagstiftning innebär att det räcker med ett kollektivavtal för en arbetsgivare för att fredsplikt skulle gälla för samtliga anställda, oavsett facklig tillhörighet. Det riskerar att flytta makten från arbetarna till företagen, menar Daniel Bernmar.
– När det funnits flera fackföreningar vid samma arbetsgivare tidigare har det varit viktigt för arbetsgivaren att förhandla och samverka med alla. Men det här förslaget riskerar att slå undan fötterna på väldigt stora löntagargrupper.
Risken är också att förslaget drabbar fler grupper än hamnarbetare, även om lagstiftningen syftar till att lösa just denna konflikt.
– Lärare och socionomer är stora grupper där det finns flera fackliga företrädare. Går man vidare med det här förslaget försvinner alla incitament att hålla en god relation med de olika fackföreningarna. De kan i stället välja och vraka mellan föreningarna och få fram en situation där det sämsta avtalet, framtaget av en liten grupp som inte företräder de som jobbar på arbetsplatsen, blir det som gäller.
”Bra med ett tydligt initiativ”
Ann-Sofie Hermansson (S), kommunstyrelsens ordförande i Göteborg, tycker att förslaget från hennes partikollega är bra.
– Det är mycket bra att regeringen nu tar ett tydligt initiativ för att lösa konflikten. Det är naturligtvis inte hållbart att konflikten rullar på. Den ställer till med stor skada för näringslivet, jobben, arbetarna, Göteborg och för hela Sverige. Jag tror att regeringens ingång är rimlig.
Hon tror inte att den svenska modellen riskeras med den nya lagstiftningen.
– Grunderna i den svenska modellen ska inte förändras. Utredaren ska bara titta på reglerna för att vidta stridsåtgärder i en situation där arbetsgivaren, i detta fall APMT, redan är bunden av ett kollektivavtal. Jag hoppas att den process som regeringen nu satt igång ska bli så effektiv som möjligt. Det handlar verkligen om ett akut problem.
Daniel Bernmar tror inte att partiernas delade uppfattningar i frågan kommer påverka det lokala samarbetet. Han menar att det inte är en kommunalpolitisk fråga. Dock framhåller han en stark besvikelse över att APM, som tog över driften från kommunen, inte lyckats leverera det som förväntades när kommunfullmäktige beslutade att sälja verksamheten.
– De har misslyckats från dag ett med att driva hamnen. Volymerna i hamnen minskade redan innan konflikten med hamnarbetarförbundet. Tyvärr är det så att man inte ställde några krav när man sålde terminalen. Det gör att vi inte kan göra något nu.
Kan inte kommunen ta tillbaka driften?
– Nej, inte utan väldigt stora kostnader. Det beror på att man inte ställde några krav när man sålde den.