Vi har tidigare berättat om hur Göthenburgo gjort tv för att låta fler komma till tals. Filmandet har inte upphört, bland annat finns det ett projekt där kvinnor berättar arabiska sagor, men redaktionen tyckte att det behövdes en ny plattform för en stad som är större än det kan verka.
– Det man får reda på om vad som händer är i dag extremt centrerat, det är bara innerstan som drar. Vi försöker få folk att röra sig mer utanför sina stadsdelar. Det är ett sätt att öppna upp och göra staden mer tillgänglig för alla och det händer så mycket roliga saker som många inte har en aning om, säger Linneth Escobar.
”Vi vill ta oss ut till folk”
Först ut i projektet är Lundby. Boende i stadsdelen tillfrågas om vad de skulle vilja visa i sitt närområde. Informella landmärken såsom byggnader, odlingslotter, sjöar eller gamla industrirester placeras ut på kartan som kommer att illustreras av lokala förmågor och tryckas på papper.
– Vi är ju på Backaplan på tio minuter, det är inga avstånd egentligen utan mentala barriärer. Så fort man visualiserar någonting blir det lättare att ta sig ut dit och särskilt om det är något annat som lockar, säger Linneth.
Även de som inte är läs- eller skrivkunniga ska kunna navigera med hjälp av illustrationerna. Lundbykartan ska vara klar lagom till konstbiennalens satellitprogram GIBCA Extended i september.
– Vi vill ta oss ut till folk och fråga vilka platser som är betydelsefulla för dem. Det blir som ett råmaterial och sedan ska det kreativa teamet illustrera fram det som blir kartan, säger Hanieh Namvar.
Att nå människor kan låta lätt, men att få en god representation kan vara komplicerat.
– Det är viktigt att nå männi-skor på ett annat sätt för vi ser hur många dåliga exempel det finns. Jag tänker på stadens dialog med medborgarna, när man bygger upp stadsdelar utan att ha det helt förankrat med människorna där. Jag tycker att detta är en viktig form av stadsutveckling, fast mer åt det sociala hållet, säger Linneth.
Nu jobbar gruppen på att samarbeta med den aktuella stadsdelsförvaltningen för att få kontakter och söker sig också till mötespunkter och evenemang för att hitta eldsjälar och höra vad folk pratar om.
Arbetet är ideellt, men både stora och små samarbetsaktörer är på gång. En papperskarta i halvåret är planen och när Göteborg jubilerar 2021 ska alla kartor vara uppdaterade. Pågår gör också sökandet efter lokala guider. Roozbeh Behtaji berättar att de vill se ett kombinerat reseprogram i de olika stadsdelarna där programledarna sedan kan erbjuda en personligare stadsvandring.
– Vi söker dem som älskar sitt område. Man gör ett enminutsklipp där man berättar att ”om du tar en halvdag med mig så kan vi göra de här och de här sakerna, om vi tar en heldag så tar jag också med dig hem till min mamma, jag pratar de här språken – hör av dig”. Det ska vara intressant även för göteborgare. Om man inte har något att göra så hur kul är det inte att åka och hänga med en person i dess område? säger han.
Kopplas till digital databas
Alltsammans ska också kopplas till en digital databas som byggs med hjälp av reklambyrån CP+B. Användarna ska kunna logga in och skräddarsy vad de vill ska ploppa upp.
– I dag finns massor av kulturaktörer som skapar massa grymma saker årligen men det är inte tillgängligt för att det bara läggs upp på deras egen hemsida och på Facebook. Nu kommer vi att ha en stor plattform som tillgängliggör det och blir sökbar, säger Roozbeh Behtaji.