Personer över 80 år drabbas hårdast av coronaviruset. En av fem i den gruppen har hemtjänst – och många av dem har också underliggande sjukdomar som gör coronaviruset än mer livshotande. Därför rekommenderar Folkhälsomyndigheten att ingen har närkontakt med personer som är 70 år eller äldre ”om det inte är helt nödvändigt”.
Samtidigt kommer en rapport från Socialstyrelsen som visar att i genomsnitt 16 olika anställda inom hemtjänsten besöker en brukare under en tvåveckorsperiod. Det är en ökning med en tredjedel sedan 2007. Och i takt med att fler anställda stannar hemma för att de är krassliga eller tar hand om barn ökar antalet olika personer som äldre träffar ännu mer.
Att ha bättre personalkontinuitet har länge varit den viktigaste frågan inom hemtjänsten eftersom det bidrar till bättre vård och skapar trygghet både hos brukarna och personalen. Det menar Elisabeth Antfolk, ordförande i Kommunals sektion för privat vård och omsorg i Stockholm, och som har lång erfarenhet som undersköterska inom hemtjänst och äldreomsorg. Men i och med coronaviruset blir problemet mer akut.
– Jag tycker att det är problematiskt att man inte har möjlighet att testa personalen, det betyder att vi faktiskt måste få ett utbrott innan vi vet om vi har en smitta eller inte.
Bristande rutiner
I dag är inte rutinen inom hemtjänsten att använda full skyddsutrusning, berättar Elisabeth Antfolk. Det gör att smittorisken ökar och det skapar oro bland både personal och brukare.
Lokala medier rapporterar att flera äldre är oroliga och därför avbokar en del hemtjänstuppdrag eller ibland ställer in den helt och hållet. Men den möjligheten har inte de med störst behov av hemtjänst – de som kan löpa störst risk att drabbas hårt av viruset.
Kommuner över landet mobiliserar sig nu på olika sätt genom att exempelvis snabbutbilda personal, omfördela resurser, ge information till anställda, och ställa in städning och annat som inte är helt nödvändigt.
Men en del problem är det svårt att snabbt göra något åt. I exempelvis Stockholm finns många små, ofta oseriösa företag som har personal med otillräcklig utbildning och dåliga svenskakunskaper, berättar Antfolk. Stress och brist på information kan göra att personal inte ens använder sig av de mest grundläggande hygieniska rutinerna i sitt arbete. Dessutom kan man bli pressad av sin arbetsgivare att jobba fast man är sjuk.
– Har man inte de språkliga förmågorna som krävs för att hålla sig uppdaterad kring sina rättigheter och vad som är viktigt att tänka på så är det lätt att bli itutad saker från sin arbetsgivare.