Med de orden i onsdagens Dagens ETC öppnade inte bara miljöminister Isabella Lövin för att börja stänga ned regionala flygplatser i landet – hon satte också fart på flyganhängarna i landet.
– Jag förstår hur hon tänker, men samtidigt blir vi i branschen oroliga när vi hör sådant här. I regeringsförklaringen står det att man vill minska utsläppen, inte resandet som sådant. Och det är den vägen jag tycker vi ska gå, genom att utveckla tekniken, genom biobränslen och elektrifierat flyg.
Det säger Fredrik Kämpfe, branschchef för Svenska Flygbranschen, och som sådan den som förväntas driva flygets viktiga frågor både nationellt och internationellt.
– Risken när man stänger de mindre flygplatserna är att folk, särskilt i södra Sverige, tar sig till andra, större flygplatser. Köpenhamns är ju den som kanske växer mest. Så flygandet behöver inte nödvändigtvis minska. Och därmed kanske man inte gör någon miljövinst.
Orimliga subventioner
En som däremot tar emot Isabella Lövins besked med optimism är David Kihlberg, klimatchef på Naturskyddsföreningen.
– Många flygplatser i Mellansverige är kraftigt subventionerade, skattebetalarna står för en stor del av flygbiljettens kostnad. Jag tänker bland annat på Västerås flygplats, där det dessutom finns bra infrastruktur i övrigt. Det är helt orimligt att subventionera en sådan flygplats, säger han.
Isabella Lövin menar att det viktigaste är att få ner det ”onödiga utrikesflygandet”, håller du med henne?
– Ja, på så sätt att utrikesflyget står för de allra största utsläppen. Men samtidigt är det viktigt att också minska inrikesflygandet, det är ju på många sätt lättare eftersom det finns uppenbara alternativ. Att flyga mellan Stockholm och Göteborg är helt meningslöst till exempel, tåget tar lika lång tid om du räknar in tiden till och från flygplatsen.