Inför EU-valet beskrev toppkandidaten Fredrik Federley Centerpartiets klimatpolitik som en som “fungerar”, till skillnad från “de rödgrönas tillväxtfientliga klimatalarmism” och “de konservativas klimatskepticism”. Det är en bild som Rickard Nordin delar.
– Jag tycker att det där beskriver situationen bra.
– Det är synd att man fastnar i alla problem istället för att fokusera på möjligheterna. Ska vi få med alla på tåget då måste vi visa fördelarna. Det går inte att bygga en politik på skuld och skam, säger han till Dagens ETC.
Ställ om – eller lägg ner
Centerpartiets framtidsscenario är en omställning som förutspås leda till högre välstånd. Med till exempel elbilar, som förutom att de inte genererar klimatutsläpp även har hälsofördelar, eller med biodrivmedel, som minskar beroendet av rysk olja, menar Rickard Nordin.
– Jag är helt övertygad om att om vi ska lyckas med den här omställningen i hela världen då måste vi använda oss av marknaden. Du kommer aldrig få med alla stater i hela världen på att göra gemensamma subventioner, det måste bli mer lönsamt, säger han.
En fråga som har aktualiserat marknadens roll är oljebolaget Preems planer på att bygga ut sin anläggning Preemraff i Lysekil. Utsläppen från den nya planerade anläggningen beräknas släppa ut dubbelt så mycket koldioxid som den nuvarande. Företaget fick tillstånd av mark- och miljödomstolen men efter att beslutet överklagats av miljögrupper och andra ligger planerna på is.
Tycker du att Preem ska få expandera i Lysekil?
– Det är en juridisk fråga. Vi behöver uppdatera vår lagstiftning men det enskilda domstolsfallet kan jag inte uttala mig om. Däremot tycker jag är att de ska ställa om till förnybart. Klarar inte Preem av det så får de lägga ner helt enkelt, precis som alla andra som inte klarar av att ställa om, säger Rickard Nordin.
Bränsleskatt för flyget
Men konkurreras olönsamma verkligen ut? En tidigare granskning i Dagens ETC visar att svenska flygplatser som ägs av kommunerna, det vill säga 29 av Sveriges totalt 39 flygplatser med reguljärtrafik, inte är tillräckligt lönsamma för att driva verksamheten utan bidrag. Delar av dessa bidrag kommer från staten och kommunala skattepengar och skattebetalarna stod för sammanlagt 2,2 miljarder i stöd till underhåll och investeringar mellan 2013 och 2018.
Ska kommunens skattepengar gå till att subventionera flyg som vi vet är en stor klimatbov, när pengarna hade behövts till exempelvis äldrevården?
– Den frågan måste du ställa till respektive kommunpolitiker, för det är de som beslutar om både äldreomsorgen och om man ger stöd till flygplatsen. Där är det också upp till varje medborgare i den kommunen att tycka att det är rätt eller fel. Det ansvaret har inte jag på nationell nivå, vilken typ av beslut de fattar i sin budget.
Men rent principiellt, ska man subventionera flyg med skattemedel?
– Det är i sådana fall av skäl som att man behöver flyg i vissa delar av Sverige. Därför att man inte har de alternativa transportsätt som uppfyller ens krav. Det behöver inte betyda att man ska göra det alla gånger, men jag kan förstå att det finns ett behov av det.
Ett verktyg för att få människor att flyga mindre har varit flygskatten som har drivits igenom av den rödgröna regeringen. Centerpartiet har länge riktat stark kritik mot flygskatten. Rickard Nordin säger att den är utformad på fel sätt. Han menar att istället för att fokusera på det fossila bränsle som flygen släpper ut, beskattar man ”flygstolen”.
– Du skulle kunna köra elflyg och ändå betala flygskatt. Det är dumt. Det är bättre att sikta på andra saker. Vi har föreslagit i januariavtalet att vi ska gå över till en bränsleskatt och fokusera på mer förnybart bränsle, då slår du två flugor i en smäll. Dels blir det dyrare att flyga för att förnybart flygbränsle är dyrare. Då får du en priseffekt som både minskar resande och driver utveckling mot snålare motorer och effektivare flyg. Samtidigt får du utbyteseffekten, fossilt blir förnybart. Det gör att du minskar utsläppen mer än om du bara har en rak skatt.
Biobränsle löser inte allt
Enligt uträkningar från KTH räcker det inte att ersätta det fossila bränslet med biobränsle, eftersom så kallade höghöjdseffekter gör att flygandet ändå kommer att påverka klimatet negativt om det fortsätter att öka med de två procent varje år som det har gjort de senaste 25 åren.
– De flyg som går ska göra det så miljövänligt som möjligt. Men vi behöver fler alternativ till flyg, säger Rickard Nordin.
– Man gör det lite för enkelt för sig om man säger att biobränsle ska vara lösningen på världens alla problem för det är det inte.
Idag då, ska vi flyga mindre?
– Jag tycker att man ska överväga om man behöver göra den flygresan. Och framför allt ska man fundera på vad det finns för goda alternativ istället.
Centerpartiet vill inte sluta med subventionerna till bönder som producerar med fossila bränslen. Varför inte ge stödet till dem som ställer om istället?
– EU:s statstödsregler tillåter inte att vi ger stöd till det förnybara eftersom det redan är skattebefriat. Vi hade en torka förra sommaren. Om vi sänker vårt landsbruks konkurrenskraft då kommer vi importera maten någon annanstans ifrån, och då kommer det att vara sämre. Målet är att vi ska ta bort alla fossila subventioner på sikt. Men då måste man göra det på ett sätt som behåller svenskt jordbruks konkurrenskraft.
Frankrike har gula västarna och här i Sverige har det startats ett bensinuppror. Hur ser Centerpartiet på fördelningspolitiken som del i klimatpolitiken?
– Politiken har alldeles för länge utmålat det här som en uppoffring och ett problem. Om man tar just transportsektorn och människor på landsbygden som bensinupproret säger sig företräda så kommer de vara de stora vinnarna i det här. Om du kan köra en elbil för två kronor milen så är det ju bättre för landsbygden. Det är ju människorna i stan, som jag, som inte har någonstans att ladda, som är de stora förlorarna i det här.