BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
Blev en enkelstöt
Hur det gick? Det blev en enkelstöt. Regeringen lät restaurangmomsen vara men återställde arbetsgivaravgifterna. Ändå är ungdomsarbetslösheten i dag den lägsta sedan 2008. Högst andel unga finns i just restaurangbranschen, en bransch som i augusti omsatte rekordmycket pengar.
En utvärdering från myndigheten Tillväxtanalys visar visserligen att den låga restaurangmomsen bidragit till att skapa jobb, men varken momsen eller arbetsgivaravgifterna är avgörande för att unga kommer i arbete.
– Det handlar i grund och botten om att konjunkturen är stark. Vi har haft hög efterfrågan på arbetskraft och vi bedömer att den kommer att vara fortsatt hög även under 2017, dock inte riktigt lika hög som i år, säger Andreas Mångs, analytiker på Arbetsförmedlingen.
"Inte sett effekterna"
Dagens ETC har sökt Visitas vd Eva Östling men hon avböjer intervju och hänvisar istället till pressansvarig Erik Bratthall. Han menar att de återställda arbetsgivaravgifterna lett till prisökningar, men att det är för tidigt att veta exakt vilka effekterna blir då återställningen skett i två steg och avgifterna var tillbaka på gamla nivåer först i juli i år.
– Vi har inte sett de slutliga effekterna av detta. Det går bra för stora delar av Sverige och självfallet är det jättebra att näringen fortsätter växa. Detta sammanfaller dock med en högkonjunktur, det är en allmänt höjd nivå i Sverige just nu, säger Erik Bratthall.
Så branschens omsättning och vinst hänger mer på konjunktur än arbetsgivaravgifter och moms?
– Så här, självfallet har omsättningen jättemycket med konjunkturen att göra. Det som är farligt i restaurangbranschen är att man höjer priserna. Lunchpriser är ett jättebra exempel, höjer man priserna på lunchmat tar konsumenterna med sig lunchlåda istället.
Erik Bratthall hänvisar till en rapport gjord av Visita själva. Den är fyra sidor lång och bygger på en enkätundersökning med 412 krögare. 236 svarade att de höjt priserna och av dessa anger 221 att återställda arbetsgivaravgifter var ett huvudskäl.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
Inför valet 2014 var Max-vd:n Richard Bergfors en av dem som allra högst varnade för återställda arbetsgivaravgifter och höjd moms. I ett kritiserat brev till de anställda beskrev han åtgärderna som "en fullständig katastrof". Förra veckan drog hamburgerkedjan igång sin största värvningskampanj någonsin. Max räknar med att expandera kraftigt de tre kommande åren och planerar att nyanställa 750 personer, främst unga mellan 18 och 25.
– Det har gått bra för oss under flera år. Vi har sett att de satsningar vi gör på att jobba med hållbarhet, ha god mat med bra service som vi lyckats leverera med hjälp av våra digitala plattformar gett resultat. Gästerna gillar det vi gör och därför har det gått bra för oss helt enkelt, säger Max vice vd Lars Olsson.
Så arbetsgivaravgifterna spelar egentligen inte så stor roll för er omsättning och lönsamhet?
– Det var inte det jag sa. Att vi har haft sänkta arbetsgivaravgifter har lett till att vi vågat fortsätta satsa som vi gjort. Vi har byggt många restauranger tack vare den möjligheten.
Men ni vågar satsa framåt också, trots att arbetsgivaravgifterna är återställda?
– Ja, det är den bedömningen vi gör i dag.
Tror du att ni kunnat satsa ännu mer om ungdomsrabatten varit kvar?
– Det är svårt att svara på men det är väl troligt.
Skapat relativt få jobb
Lars Olssons argument motsägs dock av flera olika utvärderingar, bland annat från Institutet för arbetsmarknads- och utbildningspolitisk utvärdering (IFAU). Myndigheten konstaterade redan 2013 att sänkta arbetsgivaravgifter för unga skapat relativt få jobb och att reformen var dyr. Att återställningen skulle påverka sysselsättningen bland ungdomar i särskilt stor utsträckning är därför inte troligt, enligt Anders Forslund, professor i nationalekonomi vid Uppsala universitet och biträdande chef på IFAU.
– Det var relativt begränsad effekt på sysselsättningen av att sänka arbetsgivaravgifterna. Jag ser inga speciella skäl till att tro att det är väldigt asymmetriskt. När man tar tillbaka sänkningen skulle jag förvänta mig att det har begränsad effekt på sysselsättningen för ungdomar på motsatt håll, säger Anders Forslund.
Eva Östling utsågs 2014 till årets lobbyist av Resumé. Juryn ansåg att Dubbelstöten varit en synnerligen framgångsrik kampanj och avgörande för att Socialdemokraterna svängde i momsfrågan.
Vänsterpartiets ekonomisk-politiske talesperson Ali Esbati menar däremot att Visita varit ohederliga.
– Man gav sken att det skulle vara en slags kollaps för en bit av arbetsmarknaden som väntade även om man inte hade särskilt övertygande argument. Jag tycker propagandan infogade sig i en rad sätt att beskriva verkligheten där direkta privilegier som getts av den borgerliga regeringen till grupper med god ekonomisk ställning beskrivs som något som skulle leda till katastrof om man tog tillbaka eller delvis justerade dem.