Med tanke på hur populärt det är att använda Bolt, Foodora, Wolt, med mera så var Nidal Kersh orolig över hur hans beslut skulle tas emot.
I helgen publicerade restaurangägaren Nidal Kersh ett inlägg på Instagram där han berättar att de nu väljer att avsluta alla leveranstjänster. Kunderna som vill handla från Pita och Falafelbaren får nu komma dit för att handla själva.
– Men gensvaret var helt överväldigande positivt. Vi har nog aldrig fått så mycket delningar och kommentarer.
Det finns flera anledningar till beslutet men att det under den senaste tiden har skrivits mycket om arbetsvillkoren för leveransbuden i olika medier har påverkat, enligt Nidal Kersh.
– Det tog ett tag innan poletten trillade ner men det är ju mycket som stått i tidningarna om arbetsvillkor, löner och att det inte riktigt bär sig. Det som kanske gjorde mig mest provocerad var att läsa att Wolt nyligen såldes för 70 miljarder kronor. Om det finns någon som är beredd att investera så mycket i ett företag hur kan detta ens vara ett problem? Sedan är det ganska dyrt för oss. Vi började räkna och avgifterna för tjänsterna blir nästan lika mycket som att anställa en person på heltid och pengarna som försvinner verkar uppenbarligen inte heller hamna hos dem som är längst ner i företagen.
Kul att lär känna kunderna
Att ha ett leveranssystem spelar också roll för arbetsförhållandena i restaurangen.
– Det blir en ganska stressig arbetssituation att ha koll på gästerna som kommer in med paddor som plingar. Från ett mer filosofiskt perspektiv kan jag också fundera över det faktum att vi håller på att vänja gästen med att inte behöva gå ut och hämta sin mat. Det kan finnas fördelar med det men jag känner personligen att det känns fel inte säga hej till den som jobbar. Ofta bor de inte särskilt långt bort, det kan bo två portar härifrån. Dit kan jag leverera om det verkligen inte skulle gå att komma ner om motprestationen bara är att de ringer. För det är vad som är kul, att vara med i ett kvarter och lära känna de som bor här.
Nidal Kersh är osäker på om andra restauranger kommer följa efter men menar att det inte går att blunda för problemen. Även om det inte är restaurangerna som anställer buden direkt så borde man tänka ett steg längre.
– Vi kan ju inte veta och det är vad som i slutändan gör det svårt. Kanske kommer en tid när det inte finns så stora frågetecken. Men fram till dess har vi fokus på det vi gör bäst – att ge kunderna en så bra upplevelse vi kan och bra arbetsförhållanden till de som jobbar.