Medelstockholmaren som använder kollektivtrafik skulle spara 394 kronor i månaden om den var avgiftsfri och skattefinansierad. Det menar organisationen Planka.nu som startat sajten Nolltaxa.nu.
Summan är beräknad på medianlönen i Sverige förra året: 27 300 kronor i månaden. På sajten går att det att ange sin månadslön och räkna ut hur man skulle påverkas ekonomiskt om landstingsskatten höjdes så att kollektivtrafiken kan vara avgiftsfri och skattefinansierad. Det går också att räkna ut vad en bilist skulle spara på att byta till kollektivtrafik efter att nolltaxa införts. Enligt Planka.nu:s uträkning skulle en bilist med en månadslön på 27 300 kronor spara 5 604 kronor i månaden.
– Politiker får det ofta att framstå som att det skulle behövas helt orimliga skattehöjningar, men här visar vi att det är en väldigt liten skattehöjning som skulle krävas, säger Alex Berthelsen på Planka.nu. Organisationen har gjort beräkningarna med hjälp av data från Trafikanalys, Statistiska centralbyrån och Konsumentverket.
– De direkta ekonomiska vinnarna på avgiftsfri kollektivtrafik skulle bli alla som använder kollektivtrafiken. I förlängningen är det bra för bilister och fotgängare också eftersom det blir färre bilar, menar Alex Berthelsen.
Men bland Stockholms landstingspolitiker är intresset lågt för nolltaxa i kollektivtrafiken. Vänsterpartiet, som är det parti som är mest positivt, skriver i en rapport från 2013 att de efterstävar en fullt ut skattefinansierad kollektivtrafik på lång sikt, men att det skulle kräva en kraftig utbyggnad av kollektivtrafiken. V skriver också att det inte räcker med höjd landstingsskatt, utan att det behövs nya lösningar för att klara kostnaderna. I Fagersta och Kiruna har Vänsterpartiet däremot genomfört skattefinansierad kollektivtrafik.
– Politikerna i Stockholm är notoriskt negativt inställda till nolltaxa, säger Alex Berthelsen.
– Däremot ser vi ett skifte i mindre kommuner och andra städer i Europa, så det är på rätt väg även om det inte märks just i Stockholm.
Skär ner på bussturer
Priset på ett månadskort i Stockholm kommer vara 790 kronor även under 2015, enligt Alliansens budget för landstinget. Däremot bantar Alliansen SL:s budgetönskemål med 250 miljoner kronor. Det innebär enligt ett underlag från SL att cirka 1 000 bussturer om dagen dras in och att det blir lite glesare trafik i tunnelbanan.