BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
På MDH har det hittills i år stängts av 72 studenter på grund av fusk. Cristina Perez, högskolejurist, säger att det är det högsta antalet avstängningar under ett år som hon känner till.
– Det har skett en ökning i år, säger hon.
En vanlig typ av fusk är att studenterna lämnar in texter som, helt eller delvis, är skrivna av någon annan och påstår att de själva har skrivit dem. Högskolan använder en särskild programvara för att upptäcka den typen av fusk. Vid salstentor förekommer det att studenterna använder sig av mobiltelefoner eller klassiska fusklappar.
Cristina Perez berättar att de fuskande studenterna brukar bli väldigt ledsna när de får besked om att de ska bli avstängda. De blir oftast avstängda under några veckor.
– Det kan man kanske tycka är en kort period, men för en student som är mitt i sin utbildning kan det innebära ett stort avbrott om avstängningsperioden blir förlagd precis under en viktig tentamen eller praktikperiod. Så de allra flesta studenterna blir ju ledsna, säger Cristina Perez.
Flest antal varningar
Myndigheten Universitetskanslersämbetet gjorde en rapport om fusket på Sveriges samtliga lärosäten 2015. Det visade det sig då att MDH, tillsammans med Blekinge tekniska högskola, hade flest antal varningar och avstängningar per student. Endast Handelshögskolan i Stockholm hade fler.
Anledningen till fusket kan ibland vara att studenterna inte känner till vilka regler som gäller. Det kan också handla om stress över att prestera. Studenter som inte tar tillräckligt många poäng mister sin rätt att få nya studiemedel från CSN. Dania Mehho är ordförande i studentkåren på MDH och är ofta kårens representant på de möten där ärenden kring fusk behandlas.
– Många som har hamnat där menar att det är på grund av stress då de vill klara sin utbildning i tid. De förstår inte konsekvensernas omfattning. Dels kommer de att sakna kunskap och dels kan studietiden förlängas i och med att fusk kan leda till avstängning, meddelar Dania Mehho via mejl.
Ett uppenbart problem i sammanhanget är att studenter som kommer undan med fusk inte lär sig det som högskolan ska lära ut.
– Det är ett ansvar varje student har att ta till sig kunskapen, så det är tråkigt när studenten känner att den måste fuska. När personen sedan kommer ut i arbetslivet ger detta negativa konsekvenser då hen saknar viss kompetens, menar Dania Mehho.
Göran Fransson är professor i didaktik på högskolan i Gävle och har skrivit mycket om studenters fuskande. Han håller med om tidigare nämnda orsaker till fusket. Det kan dock i vissa fall handla om att studenten inte förstår värdet av lärande.
Göran Fransson berättar att fusk förekommer både bland högpresterande studenter och hos de lågpresterande som inte hinner, orkar, förstår eller kan göra vad de förväntas göra.
– Hos den gruppen studenter kan det nog finnas några som har en outvecklad kunskapssyn, och inte förstår att det handlar om att utveckla såväl faktakunskaper, färdigheter, förhållningssätt och värderingar, säger Göran Fransson.
Att betona lärandet ser han som ett sätt att få studenterna att se att fusk innebär att de missar möjligheten att lära sig.
MDH arbetar aktivt både med att informera studenterna om vilka regler som gäller och om vikten av att skaffa sig beständiga kunskaper, berättar Lena Johansson Westholm, universitetslektor i miljöteknik på MDH.