Mellan 2006 och 2010 nyregistrerades bara ett fåtal elbilar i Sverige varje år. Men sedan 2011 blir antalet svenskar som vill köra på el allt fler. De senaste tre åren har de nyregistrerade elbilarna ökat med 144 procent, från 185 stycken 2011, till 452 i fjol.
Även i Jönköping ökar elbilkörandet, ännu så länge dock ganska blygsamt. Förra året registrerades bara tre nya elbilar i kommunen, enligt Trafikanalys som har till uppgift att kartlägga den svenska fordonsflottan. 2012 fick Jönköping en ny elbil och 2011 registrerades tre nya elbilar i kommunen.
På transportcentralen hos Jönköpings kommun har man kört på el i ungefär två år och har idag tio fordon som är helt eldrivna.
– Vi har för avsikt att köpa ett antal i år också, säger enhetschef Fredrik Olsson.
– Vi har inte låst oss vid något antal. Det är behovet som styr.
”Proppen går ut”
Olsson tror att elbilen kommer starkt de närmaste åren.
– Det känns som om proppen håller på att gå ur nu, säger han. Förr var elbilar mer av specialbilar, nu finns det fler som tillverkas i standardutförande och som känns mer gedigna.
– Priserna är också lägre och bilarna är bättre, med bättre räckvidd.
För en stor aktör som kommunen handlar det dock fortfarande om att ha rätt fordon på rätt plats.
– Vi har blandade erfarenheter, förklarar Fredrik Olsson. Till största delen har elbilarna funkat bra, exempelvis hos parkeringsvakterna och inom hemtjänsten på Visingsö.
– Men batteriernas räckvidd sätter fortfarande gränser, så vi har ett fåtal ställen där det inte funkat också. Fast någon måste börja. Finns det inga elbilar, blir det till exempel inga laddstationer.
Miljöpolicy
Transportcentralens fordonsinköp styrs av en miljöpolicy som säger att man i första hand ska köpa elbilar, i andra hand gasbilar och i tredje hand fordon som drivs med etanol.
Totalt har man idag cirka 650 bilar av vilka drygt 60 procent är miljöbilar. På sikt är målet att 80-90 procent av den kommunala fordonsflottan ska utgöras av miljöbilar.
Fredrik Olsson är övertygad om att allt fler företag och myndigheter kommer att uppgradera sin fordonsflotta med el. Men ännu tror han det är en bit kvar innan Jönköpings privata fordonspark elektrifieras.
– Jag tror elbilen passar utmärkt som andrabil i hushållet, säger han. Men för att man ska kunna ha den som ”förstabil” måste räckvidden öka – 15 mil på en laddning är lite för tufft.
– Men elbilar med dieselvärmare som värmer kupén och som värms medan de laddas är absolut ett alternativ för privatpersoner. Det är inte mer jobb med en elbil, än med en vanlig bil idag, säger Fredrik Olsson.
Jönköpings kommun har satt upp sju laddstolpar för elbilar i city och en åttonde är på gång. Där kan elbilsägare tanka gratis, på Jönköping energis och kommunens bekostnad. Jönköping är också en av de städer som ska få en snabbladdningsstation av Vattenfall, E-On och Preem.
Enligt Johan Bengtsson, ansvarig för Jönköpings kommuns laddningsstolpar stannar allt fler till i city för att tanka el.
– Det märks absolut att elbilarna blivit fler, säger han. Det är inte bara Jönköpingsbor som tankar, utan också en hel del som kommer utifrån.
Betyder det att laddstolparna kommer att bli fler?
– Fler stolpar är bra. Men för den som är här för att göra kortare ärenden och behöver ladda, kan mer kräm i stolparna vara en större fråga. De nya stolparna vi har vid järnvägsstationen och i Atollen är semisnabba och nu tittar vi på om vi kan uppgradera våra äldre stolpar så att de får samma standard.