Hoppa till innehållet

Inrikes

Många rasar mot nya trosreklamen - "Kränkande"

Reklamen är "sexualiserande, objektifierande och otidsenlig", säger Sveriges kvinnolobbys Clara Berglund.
Reklamen är "sexualiserande, objektifierande och otidsenlig", säger Sveriges kvinnolobbys Clara Berglund. Bild: Bild: Lena Hammar/Privat

Dagens ETC

En sexistisk underklädesreklam från det franska underklädesmärket Aubade har gjort många upprörda. Nu har annonsen anmälts till Reklamombudsmannen–och de väntar sig behöva anmäla många fler annonser innan året är slut. –Sexistisk underklädesreklam i storformat är ett säkert jultecken, säger Clara Berglund, generalsekreterare för Sveriges kvinnolobby.

En bild på en kvinna med strumpebandshållare, bara hennes kropp mellan magen och låren syns. En annan på en kvinnorumpa som bara täcks av några svarta trådar. Nu har annonserna anmälts till Reklamombudsmannen av Sveriges kvinnolobby.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här .

JUST NU: Prova en vecka utan kostnad

Från

Gör som över 24 000 andra – registrera ett konto på etc.se. Ingen bindningstid – avsluta när du vill.

POPULÄRT VAL: Läs hela hösten

Från
99 kr för 3 mån
Beställ här

Vill du läsa hela hösten till superpris? Prova 3 månader för 99 kronor. Ingen bindningstid.


Betala per år

Från

Du kan spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser

Ämnen i artikeln