Inga majoriteter i Göteborgskommunerna innefattar både socialdemokrater och moderater, även om Stenungsunds styre gick från Alliansens händer till de rödgrönas med stöd av sex avhoppade moderater. Det finns inte heller någon kommun där Sverigedemokraterna är en del av majoriteten, men i Alingsås ledde deras vågmästarroll till att de rödgröna fick styra med oppositionens budget tills de efter en tid valde att lämna över makten.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
Valresultaten kommunalt följer procentuellt i de flesta kommuner liknande mönster som resultaten på regional och riksnivå, men ändå blir det helt andra konstellationer som tar makten lokalt. Och så kommer det sannolikt att bli även efter årets val.
Personkemin viktigare
Folke Johansson, professor emeritus i statsvetenskap vid Göteborgs universitet, förklarar att kommunpolitiker länge skrutit med att de är mer pragmatiska än sina motsvarigheter på riksplanet, med andra ord är de inte lika bundna av sin ideologi när det kommer till att tycka till i lokala frågor och kan plötsligt hitta gemensamma nämnare med tidigare meningsmotståndare.
– Många kommunala frågor har inga direkta ideologiska kopplingar. Det innebär att det finns alla möjliga kombinationer av partier i kommunerna som man kallat regnbågs-allianser, till och med kombinationer av moderater och socialdemokrater, som det har funnits exempel på, säger Folke Johansson.
Han tror också att personkemin mellan de förtroendevalda politikerna kan spela en något större roll kommunalt än på riksnivå.
En rad lokala partier, som enbart finns i en enda kommun, lyckades ta mandat i flera fullmäktigen förra valet och har nu ägnat de senaste tre åren i majoritet med mer etablerade partier. Exempelvis finns Sportpartiet i Härryda och Utvecklingspartiet i Kungälv.
– Det krävs mycket mindre på lokal nivå. I en liten kommun kommer man långt med bekantas bekanta. Det är något helt annat än på riksnivå. De lokala spärrarna är något lägre och det är antagligen lättare att driva en fråga som rör kommunen, säger Folke Johansson.
Enfrågepartier kortvariga
Han tillägger att många små lokala partier ofta är enfrågepartier och det också är därför många blir kortvariga, för att de har en fråga de är eniga om och ingen grundläggande ideologi att utgå från i andra frågor. Då uppstår oenighet och splittring.
Men i och med det kommande valet införs småpartispärrar, vilket kan göra det svårare för små enfrågepartier att komma in i kommunfullmäktige. I de kommuner som enbart har en valkrets, det vill säga ett avgränsat geografiskt område som en eller flera kandidater ska utses för, gäller två procent. I kommuner som har flera valkretsar gäller tre procent.
”Många beslut ligger nära”
De lokala förtroendevalda är till stor del bundna av beslut som fattas på riksnivå, det kan vara allt från statliga medel till exempelvis kunskapslyft i skolan till klimatpolitiska ramverk. Men det finns även beslut på lokal nivå som inte är kopplade till rikspolitiken, som byggnation av nya idrottsanläggningar eller uppstart av en ny skola.
– Det är många beslut som ligger nära och är konkreta, med allt från stadsplanering till hur barn- och äldreomsorg är utformat, så på det viset så kan många känna sig direkt berörda av fler beslut på den kommunala nivån, säger Folke Johansson.
Hur ska den som röstar kommunalt gå till väga för att få sina önskemål tillgodosedda?
– Man får kolla hur de lokala partierna driver frågorna, vad de har för ståndpunkter. Sedan är det fritt fram att välja ett annat parti på kommunal nivå än på riksnivån.