Regionrådet till MTR: Lämna ut ”begravda” rapporten
”Jag är den första att välkomna om de gör så”, skriver Anton Fendert (MP), trafikregionråd och ordförande i trafiknämnden, i ett mail till Dagens ETC om att MTR bör lämna ut rapporten.
Bild: Press, Privat, Tim Aro/SvD/TT, MTR Press, Faksimiler Dagens ETC (montage)
Dagens ETC
Pendeltågsentreprenören MTR hemlighöll rapport om förarnas arbetsmiljö när tågvärdarna avskaffats, enligt facket. Nu uppmanar ansvarigt regionråd i Stockholm, Anton Fendert, företaget att lämna ut all ”dokumentation som skyddsombuden efterfrågar”.
I månader har skyddsombuden i Stockholmspendeln försökt få ut den rapport som de misstänker innehåller information som talar emot att låta förarna köra utan tågvärdar. MTR:s vägran har lett till fackliga krav på skadestånd för förhandlingsvägran. Men det har också gått så långt att förarna försökt få Arbetsdomstolen att lämna ut handlingar de anser företaget ”begravt”. Nu får de medhåll från oväntat håll. I ett mail till Dagens ETC skriver ansvarigt regionråd Anton Fendert (MP) att han anser att MTR bör hörsamma förarna och skyddsombudens krav.
”Jag har tidigare framfört att vi/jag tycker att MTR bör spela med så öppna kort som möjligt. Jag tycker att det vore rimligt om de lämnar ut den dokumentation som skyddsombuden efterfrågar. Jag är den första att välkomna om de gör så”, skriver Anton Fendert, trafikregionråd och ordförande i trafiknämnden.
Samma meddelande kommer också från nämndens vice ordförande Jens Sjöström (S).
Upptäcktes av en slump
Facket ST upptäckte av en ”ren slump” att MTR hade beställt en utredning av konsultföretaget MTO Säkerhet om förarnas arbetsmiljö. Till Dagens ETC bekräftar företagets vd att slutrapport lämnats till företaget, trots att företagets kommunikationschef tidigare sagt till tidningen att rapporten inte var färdig. Att rapporten ens existerade var tills nyligen något som skyddsombuden var ovetande om, detta trots att MTR hävdat, och fortsätter hävda, att införandeprocessen varit ”transparent” och har ”involverat skyddsombuden”.
Facken säger sig ha information om att rapporten innehåller uppgifter som talar emot att förarna ensamma ska ansvara för tågens säkra framförande. De misstänker att MTR av den anledningen ”begravt” rapporten. MTR förnekar att de skulle försökt mörka något och säger sig ha delat ”relevant” information ur rapporten med skyddsombuden.
Både Anton Fendert och Jens Sjöström är dock noga med att påpeka att de fortfarande litar på de tredjepartsgranskningen, utförd av konsultföretaget WSP och som presenterades i februari. Den kom fram till att MTR:s reform att avskaffa tågvärdarna är säker. I mejlen från regionråden framkommer dock att varken Anton Fendert eller Jens Sjöström fått ta del av arbetsmijlörapporten från MTO Säkerhet i sin helhet.
– Det innebär att regionen fattat beslut på ett, i vart fall helt säkert ofullständigt underlag och med allra största säkerhet ett missvisande eller direkt felaktigt underlag, säger Christian Camitz, förhandlande ombudsman på ST.
Ger skyddsombuden rätt
Christian Camitz har själv försökt, utan framgång, försökt få ut både de handlingar som legat till grund för WSP-rapporten och MTO-rapporten. Han anser att uttalandet från de politiskt ansvariga för pendeltågstrafiken ger skyddsombuden rätt.
– Det är en tydlig uppmaning till MTR från uppdragsgivaren att lämna ut det skyddsombuden begär inklusive de rapporter MTO lämnat till MTR samt det underlag som MTR lämnat till WSP som nu förvägras skyddsombuden, säger han.
MTR: Kan inte dela allt
MTR:s kommunikationschef Niklas Ekström svarar i mejlform när Dagens ETC frågar honom hur MTR reagerar på trafikborgarrådets uttalande.
”Vi har varit 100 procent transparenta med våra skyddsombud kring det som rör deras ansvarsområde. Vi har löpande delat all relevant information med våra skyddsombud både i möten och i text. De har även medverkat i möten med MTO Säkerhet i samband med att de har bidragit med sin expertis.”
Niklas Ekström skriver att företaget har genomfört 25 riskanalyser tillsammans med skyddsombuden och att de har informerat medarbetarna om riskarbetet, inklusive involveringen av externa experter. Han menar att det finns information som inte går att dela brett, men att ”det som rör arbetsmiljö har vi varit 100 procent transparenta med.”