Besvikelsen var stor i Västsverige när Trafikverket i torsdags presenterade sitt förslag på infrastruktursatsningar för hundratals miljarder i Sverige de kommande åren.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
Framför allt handlar kritiken om att järnvägsutbyggnaden på den pendlartäta sträckan mellan Göteborg och Borås blir sist ut bland de planerade sträckorna. Den kommer enligt Trafikverkets förslag inte att ske förrän 2029.
Dessutom föreslås de omdiskuterade höghastighetstågen Göteborg-Stockholm och Malmö-Stockholm bli av det långsammare slaget – 250 kilometer i timmen i stället för 320 kilometer i timmen.
”Fullständigt katastrofläge”
Johan Trouvé, vd för Västsvenska handelskammaren, var en av alla upprörda.
– Vi sitter här och gråter. Det är ett fullständigt katastrofläge. Att man påbörjar en fyrspårsutbyggnad mellan Stockholm och Uppsala, en av Sveriges bästa pendlingssträckor, innan man ens påbörjat en järnvägsutbyggnad mellan Göteborg och Borås. Det är helt ofattbara prioriteringar, sa Johan Trouvé till SVT.
Ulrika Frick håller med.
– Vi har länge påtalat att en effektiv järnväg mellan Göteborg och Borås är det som ger störst samhällsnytta, säger hon och poängterar att en järnväg på sträckan också bör stanna vid Landvetter.
– Vi är unika i Sverige med att inte ha spårbunden trafik till en så pass stor flygplats, säger Ulrika Frick.
Beslut till våren
Trafikverkets förslag innehåller också satsningar på redan existerande järnvägar i Västsverige, men Ulrika Frick har ännu inte hunnit analysera hur väl de uppfyller regionens önskningar.
Bland annat föreslås nya spår och kontaktledningar på Viskadalsbanan mellan Borås och Varberg, nya spår på Kust till kustbanan mellan Hillared och Hestra och nya spår på Älvsborgsbanan mellan Öxnered och Håkantorp.
– Det här är järnvägar som i dag lider av att underhållet har blivit sämre och sämre. Vi får sänka hastigheterna och kan inte köra så mycket tåg som vi vill, säger Ulrika Frick.
Nu ska Trafikverkets förslag ut på remiss, och regeringen beräknas fatta sitt beslut om infrastruktursatsningarna under våren nästa år. Fram till dess kommer Ulrika Frick och hennes kollegor kämpa för större satsningar i Västsverige i det slutgiltiga beslutet.
– Vi ska prata med våra regeringsföreträdare igen och igen och igen, och visa samhällsnyttan med att utveckla våra järnvägar, säger Ulrika Frick.