– Mer än vad familjen Hjörne och Bonnier har gjort, jag tycker att de har varit slarviga.
Reaktionerna har varit kraftiga mot Metros nya linje. Flera skribenter har avbrutit sina samarbeten med tidningen. TV4 har valt att också valt att sluta samarbeta med tidningens grupp Viralgranskaren som en följd av intervjun.
– De senaste dagarnas uttalanden från ägaren gör att vi känner stark oro kring redaktionens möjligheter att vara självständiga framöver, säger TV4:s programdirektör för nyheter och samhälle, Viveka Hansson, till Dagens media.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
Västtrafik har avtal året ut
Även miljöpartisten Tomas Eriksson, som sitter i landstingsstyrelsen i Stockholm, har reagerat och föreslår nu att Stockholm avbryter sitt samarbete med Metro, som har exklusiv rätt att dela ut tidningen i tunnelbanan. Därefter stämde det moderata trafiklandstingsrådet i Stockholm Kristoffer Tamsons in i kören och sa att han inte ansåg det självklart att Metro skulle finnas kvar i tunnel-banan.
– Min åsikt har en längre tid varit att samarbetet med Metro har överlevt sig självt. Jag har inget emot att titta på om det finns skäl att säga upp det, sa han till SvD.
Ser över alternativen
Västtrafik, som opererar kollektivtrafiken i Västra Göta-lands-regionen, har avtal med Metro fram till den 31 december i år. Dessutom har Västtrafik en stående sida, kallad Pling-sidan, varje dag i tidningen.
– Vi kan inte säga i dagsläget något om en eventuell fortsättning vare sig på samarbetet med Metro eller hur vi går vidare med Pling-sidan. Den sidan har varit mycket uppskattad och läst sida med nyheter från oss sedan 1999, säger Jens Holmberg på Västtrafiks presstjänst.
Västtrafik kollar nu på alternativ.
– Vi undersöker just nu hur vi kan nå våra kunder med motsvarande information och kommunikation genom andra kanaler än Metro.
Miljöpartiets gruppledare i Västra Götalandsregionen Birgitta Losman delar inställning med sina partikamrater i Stockholm.
– Jag delar uppfattningen med mina partikamrater i Stockholm om att Metro verkar vara en mindre lämplig samarbetspartner och jag tänker ta upp det med majoriteten i regionen, säger hon till ETC Göteborg.
Majoriteten kommer att sammanträda nästa vecka och då kommer Birgitta Losman att lyfta frågan med övriga partier i den blågröna majoriteten.
Vad kommer det att få för konsekvenser?
– Det är en demokrati och först måste jag höra vad de andra tycker. Men jag kommer att föreslå att vi agerar som region. I så fall kommer att vi ta upp det med västtrafiks ledning. Men som miljöpartiets grupp-ledare delar jag den uppfattning man har i Stockholm.
”Väldigt allvarligt”
Även Vänsterpartiets ledamot i Västtrafiks styrelse Jessica Wetterling är kritisk till Metros nya inriktning och kommer att ställa sig bakom MP:s yrkande om att se över avtalet.
– Jag tycker det är väldigt allvarligt. Metro har ju en roll som en politisk obunden tidning. Men efter ett uttalande om att man ska rensa bort medarbetare och att allt ska förändras, då är det klart man undrar lite över redaktionens möjlighet att vara oberoende framöver. Det känns som att ägarna, direkt eller indirekt försöker påverka innehållet i tidningen, säger hon.
Hos Moderaterna hade frågan ännu inte diskuterats när ETC Göteborg ringer upp dem.
ETC Göteborg har sökt kollektivtrafiknämndens 1:a vice ordförande Daniel Andersson (L) utan framgång.