Sedan den nya regeringen tillträdde har regeringsplanet vid sex tillfällen beordrats att flyga mellan Arlanda och Bromma, avslöjade Expressen idag. Ett avstånd på 41 kilometer.
– Syftet var att hämta upp ministrar, säger Henrik Gebhardt, informationschef vid Skaraborgs flygflottilj som sköter specialflygen, till Expressen.
Enligt Aftonbladet var en av ministrarna som hämtades upp Miljöpartiets partiledare Gustav Fridolin, som också är en av dem som har drivit på för att Bromma flygplats ska stängas. Han var även kritisk till Anders Borg när det för två år sedan avslöjades att han krävt att regeringsplanet skulle hämta honom från Skavsta flygplats, så att han inte behövde åka till Stockholm. Själv säger Gustav Fridolin att han inte kände till att planet flögs till Bromma flygplats för att hämta honom.
– Nej. Vare sig det är Säpo, försvaret eller en polare som erbjuder skjuts så brukar jag inte ifrågasätta parkeringen utan dyka upp i tid på den plats de sagt jag ska komma, säger han till Expressen.
Han menar att han tog flyget från Bromma för att han blivit tillsagd att göra det.
– Hade jag vetat att jag kunde åka till Arlanda så hade jag gärna gjort det. Det är det jag brukar göra.
Löfven plockades också upp
Även Stefan Löfven har hämtats upp av ett regeringsplan på Bromma. Men enligt hans pressekreterare Dan Lundqvist Dahlin var det inte Löfven själv som beordrade att planet skulle hämta honom det. Det är försvarsmakten som sköter logistiken, menar han.
Enligt Expressen har de sex mellanlandningarna lett till extra utsläpp av nästa fem ton koldioxid. Det samtidigt som flygtrafiken står för en allt större andel av koldioxidutsläppen. Svenskars flygresor bidrar numer till lika stora utsläpp av koldioxid som samtliga personbilar, visar en rapport från Naturvårdsverket. För tre år sedan stod flygresorna för 10,6 miljoner ton koldioxidekvivalenter, medan bilarna släppte ut 11,1 miljoner ton. Men sedan dess har flygresorna fortsatt att öka, samtidigt som bilarna släpper ut mindre och mindre.
Men trots utvecklingen, där flyget står för allt större koldioxidutsläpp, är det fortfarande bilbränslet som beskattas hårdast – och det är skatten på bensin som regeringen nu kommer att höja, inte den på flygbränsle.