Regeringen vill satsa tre miljarder kronor på infrastruktur i Sverige i år, och fyra miljarder nästa år, meddelar klimatminister Per Bolund (MP) och infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) vid en presskonferens.
– Det här är satsningar som möter vår tids stor utmaningar, inte minst klimatkrisen och den pandemi som drabbat oss, säger Per Bolund.
Bland annat så vill regeringen tillföra 1,9 miljarder kronor för att finansiera ökade kostnader av klimatbonusen vid bilköp, som man får vid köp av bilar med lägst utsläpp. För att ännu fler ska producera och köpa elbilar så sänks även klimatbonusen för hybridbilar. Långsiktigt är planen att klimatbonusen för elbilar sänks, då fordonen förväntas sjunka i pris, enligt Per Bolund.
Miljarder till järnvägen
Regeringen vill också tillföra en miljard kronor för att utveckla och underhålla järnvägen. Tomas Eneroth påpekar att fler personer och företag vill åka och skicka gods med tåg och att järnvägen är en viktig del i att göra infrastrukturen grönare.
– Det är trångt på spåren, det finns inte plats för mer smart järnvägstrafik, säger han.
Presentationen av höstbudgeten innefattar även en sänkning av banavgifterna. Enligt Tomas Eneroth är det för att göra det billigare för transportföretagen som kör på järnvägen.
Mer stöd till kollektivtrafiken
Under pandemin så har det varit ett stort bortfall av resenärer i kollektivtrafiken, säger Per Bolund. Men kollektivtrafiken är fortfarande viktig i många människors vardag, och för en klimatsmartare omställning. Därför tillför regeringen ytterligare en miljard kronor i stöd till de regionala kollektivtrafikmyndigheterna under nästa år.
Per Bolund meddelar även att regeringen lägger 111 miljoner för att införa ett nationellt biljettsystem för kollektivtrafiken.
– Vi kanske får kollektivtrafikpendlare eller kollektivtrafikluffare i Sverige, säger han.
I höstens budget så vill regeringen även tillföra en halv miljard kronor för att underlätta för personer som väljer cykeln som transportmedel. Bland annat så ska arbetsgivare som tillförser sina anställda med cyklar få skattelättnader.
– Det ska inte bara vara förmånligt för företag att ha förmånsbilar, utan även cykeln ska vara ett bra alternativ för företaget gentemot sina anställda, säger Per Bolund.