BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
Regeringens ambition är dock att vända utvecklingen. Mer gods ska gå på vatten och järnväg, mindre med lastbil, lyder målsättningen. Men trots den pågående krisen för godstågen vill regeringen underlätta för lastbilsbranschen genom att tillåta tyngre lastbilar.
Nyligen höjdes den tillåtna maxvikten från 60 till 64 ton. Nu ska den höjas ytterligare till 74 ton. I europeiskt perspektiv är det väldigt tungt. Frånsett Finland har övriga EU-länder en maxvikt för lastbilar kring 40 ton.
Förändringen kommer att gynna lastbilstrafiken. Beräkningar pekar på att transporter med de tyngre lastbilarna kan bli 10–15 procent billigare – något som kan gå ut över tågtrafiken.
Vinst för lobbyister
Miljöorganisationen Jordens vänner är kritisk.
– Det här minskar godstågens konkurrenskraft, skapar större trafiksäkerhetsproblem och sliter mer på vägarna, säger ordförande Andrea Söderblom-Tay.
Problemet med lastbilstrafiken är främst utsläppen. Koldioxidutsläppen från godstågen är försumbara medan lastbilstrafik står för en tredjedel av utsläppen i transportsektorn. Den utveckling mot mer energisnåla motorer som finns bland personbilar märks inte heller lika tydligt hos lastbilarna.
Förslaget om att tillåta tyngre lastbilar bottnar i en långvarig lobbykampanj från bland annat åkeribranschen och branschorganisationen Skogsindustrierna. Från branschen och regeringens håll beskrivs de tyngre lastbilarna som en miljöreform, eftersom varje enskilt fordon kan forsla mer gods – och utsläppen per transporterat ton därför blir lägre. Enligt regeringsförslaget ska de tyngre lastbilarna inte heller få köras där de kan konkurrera med tåg eller sjöfart.
Inom miljörörelsen och bland tågoperatörer är många tveksamma. Riskerar inte en förbättrad lönsamhet att öka antalet lastbilstransporter? Och hur kontrollerar man att lastbilarna bara går på de tillåtna vägsträckorna? I Finland är hela vägnätet öppet för de tyngsta lastbilarna. Vad säger att det inte blir likadant här inom några år?
Tågbolagen protesterar
Lars Yngström, vd på tågbolaget Tågab som huvudsakligen kör godstrafik i Mellansverige, är en av kritikerna.
– Kombinationen av tyngre lastbilar och mångdubblade banavgifter ger dålig lönsamhet, och då utvecklas inte vår bransch, säger han.
Även Världsnaturfonden (WWF) har invändningar.
– Detta kostar en del att genomföra eftersom man kan behöva rusta upp en del vägar och broar för de tyngre fordonen. Vi hade hellre sett att man satsade de pengarna på järnväg, säger Ola Hansen, klimatexpert på WWF.
Trafikverket medger också att förslaget kan leda till att godstrafik flyttas från tåg till lastbil, även om man tror att effekterna blir relativt små.
Anna Johansson, infrastrukturminister (S), anser dock att de tyngre lastbilarna både är bra för miljön och jobben i Sverige.
– Lastbilen är i stora delar av landet det enda möjliga alternativet för godstransporter. Genom att tillåta tyngre lastbilar kan lastbilarna bli mer klimatsmarta då varje lastbil för med sig mera last, samtidigt som konkurrenskraften för svenska åkerier höjs, skriver hon i ett mejl till Dagens ETC.
Saknar förutsättningar
Hon anser inte heller att det leder till att järnvägen missgynnas och pekar på att det planeras stora investeringar i järnvägsunderhåll. Det pågår också en utredning om en så kallad vägslitageskatt för tyngre lastbilar, påpekar hon.
Men bortom frågan om de tyngre lastbilarna finns också en större fråga – om regeringen verkligen försöker leva upp till ambitionen att godstrafik ska flyttas från väg till spår. Och vill man stärka godstågens roll måste förutsättningarna bli avsevärt bättre.
Det menar Gustaf Engstrand, policyrådgivare på branschföreningen Tågoperatörerna. Han syftar både på den nuvarande trängseln på spåren och de ekonomiska förutsättningarna. Exempelvis har banavgifterna för tåg höjts kraftigt de senaste åren.
– Vi vill ha en klimatkompensation i någon form, för att jämna ut förutsättningarna mellan järnväg och lastbil, säger Gustaf Engstrand.
De tyngre lastbilarna ska enligt förslaget tillåtas från den 1 mars 2017.